نائب رئیس اتاق بازرگانی استان البرز مطرح کرد:صرفه جویی ارزی ۱۰۰ میلیون دلاری سالانه با تولید واکسن آنفلوآنزای انسانی ایرانی
نائب رئیس اتاق بازرگانی استان البرز با اشاره به رونمایی از واکسن آنفلوآنزای انسانی در البرز گفت: در صورتی که شرایط برای تولید انبوه این واکسن در داخل مناسب باشد، سالانه تا ۱۰۰ میلیون دلار برای کشور صرفه جویی ارزی دارد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، دکتر امیر فرشچی در ارتباط با دستاورد مهم دستیابی به تولید ملی نخستین واکسن آنفلوآنزای فصلی (انسانی) در استان البرز با نام “فلوگارد” گفت: این واکسن یکی از مهترین و استراتژیک ترین واکسن های سیستم درمانی دنیا است.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا امروزه هنوز به توان تولید این واکسن نرسیده اند، گفت: در حال حاضر تنها یک شرکت در جهان واکسن آنفلوانزای نوترکیب تولید می کند و ما دومین شرکت تولید کننده جهانی این واکسن هستیم.
نائب رئیس اتاق بازرگانی استان البرز افزود: واکسن آنفلوآنزا از دیدگاه استراتژیک نقشی مهم در سیستم سلامت یک کشور دارد و خوشبختانه برای نخستین بار است که ما در تاریخ داروسازی کشورمان موفق به بومی سازی دانش تولید آن در ایران شده ایم.
وی با اشاره به اینکه شرکت “آریوژن فارمد” در یک همکاری تکنولوژیک با شرکت “نیواد فارمد” موفق به تولید انبوه واکسن آنفلوآنزای فصلی شده است؛ بیان کرد: در حال حاضر بر پایه یکسری مطالعات انجام شده با توجه به همزمانی شیوع بیماری آنفلوآنزا و کرونا در فصول پاییز و زمستان، مصرف واکسن آنفلوآنزا تا حد زیادی از درصد ابتلای افراد جامعه به بیماری کرونا جلوگیری می کند.
فرشچی با بیان اینکه تا قبل از بومی سازی تولید واکسن آنفلوآنزا تمام نیاز کشور به این محصول از طریق واردات و با پرداخت قیمت های بالا انجام می شد، افزود: از طرفی همزمان با شیوع کرونا واکسن آنفلوآنزا در سطح جهان کمیاب شد؛ در نتیجه یافتن آن و واردات این واکسن برای شرکتهای وارداتی هم سخت تر شد و با تولید داخلی آن ارزش این اقدام خیلی بیشتر نمایان می شود.
وی تاکید کرد: اگر فقط نیاز معمول کشور به واکسن آنفلوآنزا در سال های قبل را مدنظر قرار دهیم، تولید داخلی آن حداقل ۳۰ میلیون دلار و در شرایط مناسب برای تولید بیشتر تا ۱۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه خواهد داشت.
رئیس کمیسیون اقتصاد دارو و سلامت اتاق بازرگانی البرز توضیح داد: همزمانی شیوع کرونا و بیماری آنفلوآنزا موجب شد که مصرف واکسن آن با افزایش همراه باشد و اگر فعلا کرونا مهار نشود به همان نسبت درخواست ها برای مصرف این واکسن آنفلوآنزا هم بیشتر می شود.
وی ادامه داد: دستیابی به تولید واکسن آنفلوآنزا در واقع اقدامی در راستای تکمیل زنجیره تکنولوژی هایی است که در شرکت آریوژن به ثمر رسیده است.
فرشچی بیان کرد: این شرکت دارویی خوشبختانه در سال ۹۹ بعد از تولید و به بازار رساندن داروی تمزیوا برای بیماران کرونایی امسال مفتخر به رونمایی از واکسن آنفلوآنزا شده است تا قدمی دیگر در راستای سلامت کشور بردارد.
وی در بخش دیگری در ارتباط با رقابت پذیری واکسن تولید شده آنفلوآنزا در ایران در قیاس با دیگر نمونه های خارجی گفت: اکنون در دنیا سهم عمده تولید واکسن آنفلوآنزای نوترکیب فقط توسط یک شرکت معتبر انجام می شود و بر اساس مطالعه بالینی انجام شده تا کنون واکسن ایرانی در مقایسه با نمونه خارجی از لحاظ اثربخشی و ایمنی مشابه اند.
مدیرعامل شرکت آریوژن فارمد با اشاره به اینکه در حال حاضر منتظر دریافت اخذ مجوز عرضه این واکسن به بازار از سوی سازمان غذا و دارو هستیم، عنوان کرد: امیدواریم که هرچه زودتر این پروسه تکمیل شود.
وی در پاسخ به این پرسش که می توان بر روی صادرات واکسن آنفلوآنزای تولید ایران به دیگر نقاط دنیا متمرکز شد، عنوان کرد: با توجه به ظرفیتی که در حال حاضر در زمینه تولید این واکسن در کشور داریم، در کنار تلاش برای تامین نیاز داخلی در صورت دریافت درخواست های خارجی برای صادرات آن هم برنامه ریزی و اقدام خواهیم کرد.
فرشچی در مورد محصولاتی که قرار است در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت دانش بنیان آریوژن فارمد به بهره برداری برسد، افزود: تا پایان سال جاری حداقل از دو محصول دیگر رونمایی خواهیم کرد، مورد نخست یکی از آنتی بادی های مونوکلونال است که در زمینه بیماری آرتریت روماتوئید(روماتیسم فصلی) مورد استفاده قرار می گیرد، محصول دیگر هم که فاز نهایی را طی کرده و امید است امسال بتوانیم مطالعات بالینی را به انجام برسانیم، در درمان بیماری های خونی بسیار موثر است.
آخرین اخبار
- سمینار حضوری حسابرسی تامین اجتماعی فروردین ۲۱, ۱۴۰۰
- تقویم دوره های آموزشی اتاق بازرگانی البرز-آذرماه ۱۴۰۱ فروردین ۲۱, ۱۴۰۰
- دوره آموزشی حضوری نقش وکیل دادگستری در فرایند داوری فروردین ۲۱, ۱۴۰۰
- دوره آموزشی آنلاین مدیریت دیجیتال مارکتینگ فروردین ۲۱, ۱۴۰۰
- دوره آموزشی آنلاین مدیریت ارتباط با مشتری فروردین ۲۱, ۱۴۰۰
بایگانی ماهانه اخبار و رویدادهای اتاق
- آبان ۱۴۰۱ (۴۰)
- مهر ۱۴۰۱ (۳۲)
- شهریور ۱۴۰۱ (۲۴)
- مرداد ۱۴۰۱ (۳۰)
- تیر ۱۴۰۱ (۵۴)
- خرداد ۱۴۰۱ (۵۸)
- اردیبهشت ۱۴۰۱ (۲۵)
- فروردین ۱۴۰۱ (۱۸)
- اسفند ۱۴۰۰ (۳۷)
- بهمن ۱۴۰۰ (۴۱)
- دی ۱۴۰۰ (۵۴)
- آذر ۱۴۰۰ (۵۹)
- آبان ۱۴۰۰ (۵۷)
- مهر ۱۴۰۰ (۳۵)
- شهریور ۱۴۰۰ (۳۲)
- مرداد ۱۴۰۰ (۳۰)
- تیر ۱۴۰۰ (۶۰)
- خرداد ۱۴۰۰ (۵۳)
- اردیبهشت ۱۴۰۰ (۷۷)
- فروردین ۱۴۰۰ (۴۵)
- اسفند ۱۳۹۹ (۴۱)
- بهمن ۱۳۹۹ (۶۵)
- دی ۱۳۹۹ (۶۷)
- آذر ۱۳۹۹ (۶۸)
- آبان ۱۳۹۹ (۳۵)
- مهر ۱۳۹۹ (۳۷)
- شهریور ۱۳۹۹ (۴۸)
- مرداد ۱۳۹۹ (۵۰)
- تیر ۱۳۹۹ (۲۹)
- خرداد ۱۳۹۹ (۲۳)
- اردیبهشت ۱۳۹۹ (۶۹)
- فروردین ۱۳۹۹ (۴۸)
- اسفند ۱۳۹۸ (۴۵)
- بهمن ۱۳۹۸ (۴۳)
- دی ۱۳۹۸ (۷۶)
- آذر ۱۳۹۸ (۷۰)
- آبان ۱۳۹۸ (۱۸۸)
- مهر ۱۳۹۸ (۵)
- تیر ۱۳۹۸ (۱۰۶)
- خرداد ۱۳۹۸ (۷۵)
- اردیبهشت ۱۳۹۸ (۵۷)
- فروردین ۱۳۹۸ (۲۷)