رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران: ایران به یکی از کانون های بین المللی تجارت غذایی- کشاورزی تبدیل می شود

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با اشاره به حضور کشورمان در لیست کمیته های بین المللی ایجاد مرکز تجارت محصولات غذایی- کشاورزی گفت: با معرفی ۳۰ شرکت و ۵ موسسه علمی- تحقیقاتی ایرانی به اتاق بازرگانی بین المللی  در مسیر تبدیل به یکی از کانون های بین المللی تجارت غذایی- کشاورزی هستیم.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق بازرگانی البرز، محسن امینی با اشاره به اتفاقی مهم که در  هشتم آذرماه امسال و همزمان با شروع دور جدید مذاکرات هسته ای ایران قرار است در عرصه اقتصادی و تجارت راهبردی کشور شاهد انجام آن باشیم، افزود: این رخداد مهم حضور ایران در طرح ایجاد مرکز تجارت محصولات غذایی- کشاورزی است.

وی ادامه داد: انجام این طرح یکی از مهمترین ایده هایی است که کمیسیون کشاورزی اتاق ایران از دل همکاری با کمیته ICC ایران(اتاق بازرگانی بین المللی)در دستورکار قرار داده است تا دامنه نفوذ ایران را به عنوان کانون تحولات مرتبط با تولید محصولات کشاورزی و صنایع غذایی در منطقه و جهان افزایش دهد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران در توضیح شکل گیری این ایده گفت:حدود ۲ ماه قبل با مشارکت اتاق بازرگانی بین المللی، سازمان ملل و چند نهاد جهانی دیگر از جمله فائو ستادی برای توسعه بخش کشاورزی و غذا در پاریس تشکیل شد و این ستاد تصمیم گرفت که در سطح جهان ۵ و در نهایت۱۰ نقطه کانونی را به عنوان مرکز تجارت غذا-کشاورزی(agri food) تشکیل دهد که در این راستا از کمیته های ملی کشورهای مختلف خواستند تا درخواست های خود برای ایجاد این کانون های ویژه را به ICC ارسال کنند.

وی با بیان اینکه به دنبال برنامه ریزی برای اجرای این ایده کمیته ملی ایران هم بلافاصله درخواستش را برای ایجاد یک کانون در طرح مذکور به اتاق بازرگانی بین المللی ارائه کرد: در کنار ایران کشورهایی چون آلمان، روسیه، استرالیا، مکزیک، اتریش و چند کشور دیگر نیز درخواست ایجاد این کانون را داشتند که خوشبختانه درخواست ایران با رویکردهای تخصصی که در کمیسیون کشاورزی اتاق ایران مدنظر قرار داده و ارائه کرده بودیم، در همان مرحله نخست پذیرفته شد.

امینی در ادامه افزود: اهداف این طرح مشتمل بر ايجاد شبكه ای به منظور توسعه تجارت برای محصولات غذايی-كشاورزی، ارائه آموزش های لازم، ارائه خدمات به اعضا، كمک به ديجيتالی سازی بخش غذایی – كشاورزی و از همه مهم تر کارآفرینی است.

وی با بیان اینکه در شرایطی که کشور با تحریم های بین المللی مواجه است به کارگیری چنین ایده هایی راه های ارتباطی و اقتصادی تازه ای را در حوزه روابط بین الملل برایمان به ارمغان می آورد، عنوان کرد: دنبال کردن این طرح سازنده و راهبردی به یقین مورد تایید مجموعه تحلیلگران، کارشناسان و صاحب نظرانی است که بر اجرای آن توافق دارند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران با اشاره به اینکه در این کمیسیون با نگاه ویژه به توانایی های داخلی کشور تلاش می شود که مجموعه ظرفیت های موجود در مسیر رشد قرار گیرد، افزود: یک هدف مهم دیگر ما این است که با ایجاد مناسبات ارتباطی پویا در سطح بین المللی، محصولات ایرانی را به یک برند معتبر و قابل اتکا تبدیل کنیم.

وی در مورد فعالیت کانون های تجارت بین المللی غذایی-کشاورزی و دستاوردهای آن توضیح داد: این کانون ها در سطح منطقه خود باید ۵ موسسه مهم، تحقیقاتی، علمی و پژوهشی را در حوزه هایی چون حقوقی، کارآفرینی، سیاست گذاری و۳۰ شرکت در حوزه صادرات، واردات، بسته بندی و چندین بخش دیگر را به ICC  اعلام کنند، در نتیجه کمیته ملی ایران نیز باید اسامی موسسه ها و شرکت های مورد نظر خود را تا یک هفته دیگر به سازمان مربوطه ارسال کند.

امینی در ادامه عنوان کرد: با توجه به اینکه کمیسیون کشاورزی اتاق ایران واجد ویژگی های تخصصی در این زمینه است، موضوع  انتخاب موسسه ها و شرکت ها برای معرفی به اتاق بازرگانی بین المللی را عهده دار شده ایم، امیدواریم در قالب مشارکت در این طرح جهانی بتوانیم ایران را به مرکز تجارت محصولات غذایی-کشاورزی تبدیل کرده و ظرفیت های تولیدی، تجاری و صادراتی کشور را ارتقا بخشیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست