شرایط تعلیق محرومیت بنگاههای اقتصادی از خدمات بانکی ابلاغ شد
بانک مرکزی شرایط تعلیق محرومیت بنگاههای اقتصادی از خدمات بانکی با نظر شورای تأمین استان را به بانکها و مؤسسات اعتباری ابلاغ کرد.
بانک مرکزی در بخشنامهای به تمامی بانکها و مؤسسات اعتباری شرایط تعلیق محرومیت بنگاههای اقتصادی از خدمات بانکی با نظر شورای تأمین استان را اعلام کرد.
در این بخشنامه آمده است: مطابق ماده (۵) مکرر الحاقی به قانون صدور چـک مصـوب ۱۳۹۷.۰۸.۱۳ مجلس شورای اسلامی، ابلاغی طی بخشنامه شماره ۳۲۰۴۶۵/۹۷ مورخ ۱۳۹۷.۰۹.۱۲، بعد از ثبت غیرقابل پرداخت بودن یا کسری مبلغ چک در سامانه یکپارچه بانک مرکزی، این سامانه مراتب را بهصورت برخط به تمام بانکها و مؤسسات اعتباری اطلاع میدهد. پس از گذشت ۲۴ ساعت کلیه بانکها و مؤسسات اعتباری حسب مورد مکلفاند تا هنگام رفع سوء اثر از چک، محرومیتها و محدودیتهای احصاء شده در ذیل ماده یادشده را نسبت به صاحب حساب اعمال کنند.
از طرفی تبصره نخست ذیل ماده (۵) مکرر الحاقی به قانون صدور چک نیز مقرر میدارد: «چنانچه اعمال محرومیتهای مذکور در بندهای (الف)، (ج) و (د) در خصوص بنگاههای اقتصادی با توجه به شرایط، اوضاعواحوال اقتصادی موجب اخلال در امنیت اقتصادی استان مربوط شود، به تشخیص شورای تأمین استان موارد مذکور به مدت یک سال به حالت تعلیق درمیآید. آییننامه اجرائی این تبصره با در نظر گرفتن معیارهایی مانند میزان تولید و صادرات بنگاه و تعداد افراد شاغل در آن ظرف مدت سه ماه از لازمالاجرا شدن این قانون به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانـک مرکزی به تصویب هیات وزیران میرسد.»
در همین راستا پیشنویس آییننامه یاد شده متضمن شـرایط بنگـاههای اقتصادی مشمول و نحوه اقدام در این رابطه، در سال جاری تهیه و جهت تصـویب در هیات محترم وزیران، ارسال گردید. اکنون ضمن ایفاد تصویر تصویبنامه شماره ۷۲۲۰۸/ت ۵۶۵۷۹ ھ مـورخ ۱۳۹۸.۰۶.۱۲ هیات محترم وزیـران متضمن ابلاغ آییننامه اجرایی اخیرالذکر، شایان ذکر میداند؛ با ابلاغ مفاد آییننامه مورد اشاره، تعلیق محـدودیتهای ناظر بر اعطای تسهیلات، ایجاد تعهدات و سایر خدمات موضوع بندهای «الف»، «ب» و «د» ذیل ماده (۵) مکرر الحـاقی به قانون صدور چک که به دلیل چک برگشتی رفع سوء اثر نشده نسبت به بنگاه اقتصادی ایجاد گردیده است، صـرفاً در چارچوب مفاد آییننامه اجرایی پیوست امکانپذیر خواهد بود.
خواهشمند است دستور فرمایند مراتب به قید تسریع و با لحاظ مفـاد بخشـنامه شـماره ۱۴۹۱۵۳/۹۶ مـورخ ۱۳۹۶.۰۵.۱۶ به تمامی واحدهای آن بانک/موسسه اعتباری غیر بانکی ابلاغ و بر حُسن اجرای آن نظارت دقیق و مؤثر به عمل آید.
آییننامه اجرایی تبصره (۱) ماده (۵) مکرر قانون صدور چک
به گزارش ایبنا، هیات وزیران در جلسه ۱۳۹۸.۰۶.۰۶ به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد تبصره (۱) ماده (۵) قانون مکرر قانون صدور چک -مصوب ۱۳۹۷- آییننامه اجرایی تبصره مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:
آییننامه اجرایی تبصره (۱) ماده (۵) مکرر قانون صدور چک
ماده ۱- در این آییننامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱- بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
۲- مؤسسه اعتباری: بانک یا موسسه اعتباری غیر بانکی که بهموجب قانون و یا با مجوز بانک مرکزی تأسیس شده است و تحت نظارت بانک مرکزی قرار دارد.
۳- بنگاه اقتصادی: واحد اقتصادی که با مجوز فعالیت از مراجع قانونی ذیربط در تولید کالا یا خدمت فعالیت میکند، اعم از اینکه دارای شخصیت حقیقی یا حقوقی باشد.
۴- شورا: شورای تأمین استان.
۵- محدودیت: عدم افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید، عدم اعطای تسهیلات بانکی ریالی یا ارزی، عدم صدور ضمانتنامه بانکی ریالی یا ارزی، عدم گشایش اعتبار اسنادی ریالی یا ارزی، موضوع بندهای (الف)، (ج) و (د) ماده (۵) مکرر قانون صدور چک -مصوب ۱۳۷۹-.
ماده ۲- بنگاههای اقتصادی موضوع این آییننامه حداقل باید دارای یکی از شرایط زیر باشند:
۱- تعداد کارکنان بنگاه در (۱۲) ماده منتهی به درخواست طبق فهرست حق بیمه پرداختی (۱۰۰) نفر و بیشتر باشد.
۲- میزان فروش بنگاه ناشی از فعالیت اصلی تولیدی طبق آخرین صورتهای مالی، بیش از نصاب مقرر برای گروه اول موضوع ماده (۲) آییننامه مربوط به نوع دفاتر، اسناد و مدارک و روشهای نگهداری و نمونه اظهارنامه مالیاتی و نحوه ارائه برای رسیدگی و تشخیص درآمد مشمول مالیات موضوع ماده (۹۵) اصلاحی قانون مالیاتهای مستقیم -مصوب ۱۳۹۴- وزیر امور اقتصادی و دارایی باشد.
۳- میانگین میزان ارزش صادرات بنگاه در دو سال آخر فعالیت، حسب اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، بیش از یکمیلیون یورو بوده و ارز حاصل از آن طبق ضوابط و مقررات بانک مرکزی به چرخه اقتصادی کشور بازگردانده شده باشد.
تبصره- اشخاص دارای محکومیت قطعی به جرائم اقتصادی موضوع قانون مجازات اسلامی یا دارای حکم ورشکستگی به تقصیر و یا تقلب مشمول این آییننامه نخواهند بود. این شرط صرفاً پس از ایجاد امکان استعلام سامانهای (سیستمی) برقرار خواهد بود.
ماده ۳- بنگاه اقتصادی موظف است درخواست خود را از طریق سامانه یکپارچه وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال نماید تا پس از بررسی شرایط و تأیید در دبیرخانه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بر اساس استعلام سامانهای (سیستمی) از مراجع ذیربط، ظرف سه روز کاری به همراه گزارشی شامل وضعیت بنگاه، سوابق چکهای صادرشده توسط بنگاه اعم از تسویه شده، برگشتی یا سررسید نشده، سوابق محکومیتهای مالی بنگاه و تصمیمات قبلی شورا در استانهای مختلف نسبت به بنگاه جهت تصمیمگیری برای شورا ارسال شود.
تبصره- مراجع ذیربط ازجمله سازمان تأمین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی کشور، گمرک جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی و وزارت دادگستری موظفاند اطلاعات مورد نیاز را بهصورت سامانهای (سیستمی) و برخط در اختیار سامانه یکپارچه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دهند.
ماده ۴- اعمال محدودیت نسبت به بنگاه اقتصادی دارای سابقه چک برگشتی رفع سوء اثر نشده، صرفاً درصورتیکه با توجه به شرایط، اوضاعواحوال اقتصادی موجب اخلال در امنیت اقتصادی استان مربوط شود، با تشخیص شورا و در چهارچوب مفاد این آییننامه، برای مدت یک سال از تاریخ ابلاغ مصوب شورا معلق میگردد.
تبصره ۱- مدت یکساله در نظر گرفته شده برای تعلیق محدودیت نسبت به بنگاه اقتصادی قابل تمدید نخواهد بود.
تبصره ۲- هر بنگاه اقتصادی صرفاً سه سال پس از انقضای مدت یکساله مزبور امکان ثبت درخواست جدید را خواهد داشت.
ماده ۵- شورا پس از بررسی موضوع و تشخیص لزوم تعلیق اعمال محدودیت نسبت به بنگاه اقتصادی، نسخهای از مصوبه مربوط را جهت انجام سایر اقدامات مقتضی به بانک مرکزی ارسال مینماید.
ماده ۶- بانک مرکزی پس از وصول مصوبه شورا، نسبت به تعلیق محدودیت بنگاه اقتصادی به مدت یک سال در سامانههای مربوط اقدام مینماید.
ماده ۷- بنگاه اقتصادی دارای چک برگشتی رفع سوء اثر نشده موظف است ظرف مدت یکساله تعلیق محدودیت اعطا شده توسط شورا نسبت به رفع سوء اثر از چکهای برگشتی اقدام نماید. بنگاه اقتصادی که ظرف سه ماه اقدام به رفع سوء اثر از چکهای برگشتی خود نماید، مشمول محدودیت مقرر در تبصره (۲) ماده (۴) این آییننامه نمیشود.
ماده ۸- تعلیق محدودیت طبق مفاد این آییننامه، بههیچوجه نافی تکلیف موسسه اعتباری به رعایت سایر الزامات، ضوابط و مقررات مربوط به ارائه خدمات، اعطای تسهیلات و ایجاد تعهدات ازجمله لزوم اعتبارسنجی و اخذ تضامین و وثایق کافی و مناسب از مشتری نیست.
ماده ۹- تعلیق محدودیت چک برگشتی پس از ابلاغ این آییننامه به شبکه بانکی، صرفاً در چهارچوب مفاد این آییننامه امکانپذیر است.
تبصره- اعطای تسهیلات، ایجاد تعهدات و سایر خدمات موضوع بندهای (الف)، (ج) و (د) ماده (۵) مکرر قانون صدور چک -مصوب ۱۳۹۷- در خصوص بنگاههای اقتصادی دارای چک برگشتی رفع سوء اثر نشده، صرفاً در صورت تعلیق محدودیت طبق مفاد این آییننامه امکانپذیر خواهد بود.
ماده ۱۰– در صورت رفع سوء اثر از چک برگشتی تا پایان مدت یکساله تعلیق محدودیت در سامانههای اطلاعاتی مربوط، خدمات بانکی به بنگاه اقتصادی وفق ضوابط و مقررات مربوط ارائه خواهد شد.
ماده ۵ مکرر قانون صدور چک:
بعد از ثبت غیرقابل پرداخت بودن یا کسری مبلغ چک در سامانه یکپارچه ۲۴ ساعت کلیه بانکها و مؤسسات اعتباری حسب مورد مکلفاند تا هنگام رفع سوء اثر از چک، اقدامات زیر را نسبت به صاحب حساب اعمال نمایند:
الف- عدم افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید؛
ب- مسدود کردن وجوه کلیه حسابها و کارتهای بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده که تحت هر عنوان نزد بانک یا مؤسسه اعتباری دارد به میزان کسری مبلغ چک به ترتیب اعلامی از سوی بانک مرکزی؛
ج- عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانتنامههای ارزی یا ریالی؛
د- عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی.
تبصره ۱- چنانچه اعمال محرومیتهای مذکور در بندهای (الف)، (ج) و (د) در خصوص بنگاههای اقتصادی با توجه به شرایط، اوضاعواحوال اقتصادی موجب اخلال در امنیت اقتصادی استان مربوط شود، به تشخیص شورای تأمین استان موارد مذکور به مدت یک سال به حالت تعلیق درمیآید. آییننامه اجرائی این تبصره با در نظر گرفتن معیارهایی مانند میزان تولید و صادرات بنگاه و تعداد افراد شاغل در آن ظرف مدت سه ماه از لازمالاجرا شدن این قانون به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی به تصویب هیات وزیران میرسد.
آخرین اخبار
- سمینار حضوری حسابرسی تامین اجتماعی آبان ۱۳, ۱۳۹۸
- تقویم دوره های آموزشی اتاق بازرگانی البرز-آذرماه ۱۴۰۱ آبان ۱۳, ۱۳۹۸
- دوره آموزشی حضوری نقش وکیل دادگستری در فرایند داوری آبان ۱۳, ۱۳۹۸
- دوره آموزشی آنلاین مدیریت دیجیتال مارکتینگ آبان ۱۳, ۱۳۹۸
- دوره آموزشی آنلاین مدیریت ارتباط با مشتری آبان ۱۳, ۱۳۹۸
بایگانی ماهانه اخبار و رویدادهای اتاق
- آبان ۱۴۰۱ (۴۰)
- مهر ۱۴۰۱ (۳۲)
- شهریور ۱۴۰۱ (۲۴)
- مرداد ۱۴۰۱ (۳۰)
- تیر ۱۴۰۱ (۵۴)
- خرداد ۱۴۰۱ (۵۸)
- اردیبهشت ۱۴۰۱ (۲۵)
- فروردین ۱۴۰۱ (۱۸)
- اسفند ۱۴۰۰ (۳۷)
- بهمن ۱۴۰۰ (۴۱)
- دی ۱۴۰۰ (۵۴)
- آذر ۱۴۰۰ (۵۹)
- آبان ۱۴۰۰ (۵۷)
- مهر ۱۴۰۰ (۳۵)
- شهریور ۱۴۰۰ (۳۲)
- مرداد ۱۴۰۰ (۳۰)
- تیر ۱۴۰۰ (۶۰)
- خرداد ۱۴۰۰ (۵۳)
- اردیبهشت ۱۴۰۰ (۷۷)
- فروردین ۱۴۰۰ (۴۵)
- اسفند ۱۳۹۹ (۴۱)
- بهمن ۱۳۹۹ (۶۵)
- دی ۱۳۹۹ (۶۷)
- آذر ۱۳۹۹ (۶۸)
- آبان ۱۳۹۹ (۳۵)
- مهر ۱۳۹۹ (۳۷)
- شهریور ۱۳۹۹ (۴۸)
- مرداد ۱۳۹۹ (۵۰)
- تیر ۱۳۹۹ (۲۹)
- خرداد ۱۳۹۹ (۲۳)
- اردیبهشت ۱۳۹۹ (۶۹)
- فروردین ۱۳۹۹ (۴۸)
- اسفند ۱۳۹۸ (۴۵)
- بهمن ۱۳۹۸ (۴۳)
- دی ۱۳۹۸ (۷۶)
- آذر ۱۳۹۸ (۷۰)
- آبان ۱۳۹۸ (۱۸۸)
- مهر ۱۳۹۸ (۵)
- تیر ۱۳۹۸ (۱۰۶)
- خرداد ۱۳۹۸ (۷۵)
- اردیبهشت ۱۳۹۸ (۵۷)
- فروردین ۱۳۹۸ (۲۷)