مهمترین دغدغه صنعت تولید دارو تامین به موقع داروی موردنیاز کشور است

رئیس کمیسیون “اقتصاد دارو و سلامت” اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز،  علی رغم تمام مشکلات و نامهربانی ها، مهمترین دغدغه صنعت داروی کشور را تامین به موقع نیازهای جامعه به انواع دارو عنوان کرد.

 به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی البرز،دکتر امیر فرشچی در نشست این کمیسیون ضرورت تعامل و هماهنگی کامل میان دوبخش خصوصی و دولتی جهت دستیابی به آمار و اطلاعات دقیق از اولویت های تولید داروهای مورد نیاز کشور را مورد تاکید قرار داد.

وی گفت: یکی از اهداف مهم کمیسیون “اقتصاد دارو و سلامت” اتاق بازرگانی، با ارائه پیشنهادات سازنده، کمک به سازمان غذا و دارو در برنامه ریزی برای تولید و عرضه داروهای ضروری و پر مصرف جهت جلوگیری از کمبود دارویی است.

وی افزود: در مسیر تامین نیازهای کشور به دارو باید ایجاد هماهنگی باسازمان های دولتی ذیربط را محور اصلی قرار دهیم  و با بهره گیری از راهکار های مناسب، دقیقا بدانیم فعالیت های بخش تولید دارو را در چه زمینه هائی متمرکز گنیم تا بیشترین اثر بخشی را درپی داشته باشد و از طرفی کدام اولویتها و نیازهای صنعت دارو نیاز به توجه و حمایت بیشتری از سمت دولت دارد.

وی تصریح گرد: اگر این مطالبه گری به صورت صحیح اتفاق بیفتد هدف اصلی ما که تامین به موقع داروهای مورد نیاز کشور است تحقق می یابد.

رئیس کمیسیون اقتصاد دارو و سلامت اتاق بازرگانی گفت: دراین کمیسیون تقسیم بندی و تشکیل کار گروه ها انجام شده و هم اکنون بستر برای ایجاد هماهنگی مذکور با توجه به اولویت ها مهیا شده است.

دکتر امیر فرشچی در ادامه اظهاراتش عملکرد سازمان های بیمه گر و دانشگاه علوم پزشکی جهت پرداخت به موقع مطالبات صنعت دارو را مورد تاکید قرار داد و افزود: در شرایط اقتصادی کنونی تقویت بنیه مالی شرکت های تولید داردو ضروری است اما این مهم مورد توجه دولت نیست.

وی نحوه تخصیص ارزی برای برخی از نهاده های دارویی را مورد گلایه قرار داد و گفت: یکسری از نهاده های ما  با ارز  آزاد تهیه می شود و منجر به افزایش ۱۲۰٪ هزینه ها شده است و دولت در این زمینه برنامه مناسبی تدارک ندیده است حال آنکه تمام نهاده های داروهای وارداتی ارز دولتی دریافت میکنند.

وی افزود: این مشکل موجب بالا رفتن‌ قیمت تمام شده برخی محصولات داروئی شده است، با این حال قیمت اکثر دارو های ما افزایش نداشته است.

معادله بسیار ساده ایست! آیا تولید کننده تمام سرمایه و دارایی خود را به حراج بگذارد تا بتواند تولید کند؟

وی اظهار کرد: در شرایطی که قیمت برخی نهاده ها بین ۴۰ تا ۵۰ درصد و در مواردی تا ۲۵۰ درصد بالا رفته است، میاگین قیمت دارو فقط ۱۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس کمیسیون اقتصاد دارو و سلامت اتاق بازرگانی با اشاره به کیفت بالای داروهای ایرانی، بر ضرورت حمایت همه جانبه از تولید داخل تاکید کرد.

دکتر فرشچی گفت:  باتوجه به اینکه باجنگ تمام عیار  اقتصادی مواجه هستیم، از انصاف به دور است که به داروهای خارجی که مشابه آن در کشور تولید می شود ارز دولتی پرداخت شود.

وی افزود: کمیسیون اقتصاد دارو و سلامت اتاق بازرگانی ضمن بازتاب تخصصی این مشکلات به مسئولین ذی ربط، در نشست های آتی از کمیسیون بهداشت مجلس، سندیکای صاحبان صنایع و مواد اولیه داروئی، وزیر بهداشت و  رئیس سازمان غذا و دارو دعوت خواهد کرد تا ضمن حضور در نشست های این کمیسیون از موانع و چالش های صنعت دارویی کشور آگاه شوند و  برای رفع دغدغه های فعالان این صنعت چاره اندیشی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست