تحریم ها در تولید داروهای بیوتکنولوژی کم اثر است

رئیس کمیسیون اقتصاد دارو و سلامت اتاق بازرگانی البرز تحریم های خارجی در تولید انواع داروهای بیوتکنولوژی در کشور را کم اثر عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی البرز، دکتر امیر فرشچی با اشاره به پیچیدگی های دانش فنی تولید انواع داروهای بیوتکنولوژی در مقایسه با سایر داروها  گفت: از مجموع ۱۷۰ داروی بیوتکنولوژی که در دنیا تولید و وارد بازار شده است ما در کشورمان موفق به بومی سازی آن و تولید ۲۲  محصول پرمصرف شده ایم.

وی افزود: با تولید این محصولات استراتژ یک هم اکنون نیاز سیستم سلامت به این داروها در حوزه های نازایی، هموفیلی، سرطان و ام اس برطرف شده است.

وی صنعت تولید داروهای بیوتکنولوژی را زائیده انقلاب اسلامی ذکر کرد و گفت: از لحاظ تنوع در محصولات سبد دارویی بیوتکنولوژی در جهان پس از ژاپن درجایگاه دوم و در منطقه در جایگاه نخست قرار گرفته ایم.

رئیس کمیسیون اقتصاد و داروی اتاق بازرگانی البرز افزود: این صنعت نوین و دانش بنیان در دنیا نقش پررنگی را در حوزه سلامت کشورها ایفا میکند زیرا ۶۷ درصد بازار جهانی بیوتکنولوژی در بخش سلامت مصرف میشود.

دکتر امیر فرشچی که مدیریت عامل شرکت داروئی آریوژن را نیز برعهده دارد گفت: حدود یکسال است که شرکت دانش بنیان آریوژن در گروه دارویی سیناژن درتولید داروهای بیوتکنولوژی همکاری دارد و ما در این گروه در مجموع ۴۰۰۰ نیروی نخبه جوان بامیانگین تحصیلات کارشناسی ارشد و میانگین سنی ۳۲ سال را مشغول بکار کرده ایم، درحالی که تک تک این جوانان نخبه  می توانستند باپدیده فرار مغزها امروز در کشور نباشند.

وی اظهار کرد: برای اولین بار در تاریخ داروسازی کشور موفق به فروش تکنولوژی شده ایم و  علاوه بر صادرات محصول به کشورهای هدف، به ترکیه، مالزی، ارژانتین و روسیه نیز  انتقال دانش فنی داشته ایم.

وی شرکتهای سیناژن و آریوژن را جزو  اولین شرکت های دارویی ایرانی نام برد که موفق به دریافت گواهی GMP اروپا شده است و گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده تا سال ۲۰۲۰ چند داروی این شرکتها در اتحادیه اروپا ثبت و روانه بازار اروپا خواهند شد.

وی با اشاره به تلاش شرکت دارویی آریوژن در  صرفه جویی ارزی باهدف کاهش وابستگی‌کشور به فروش نفت افزود: به عنوان شاهد مثال تنها باتولید ۴۰کیلو گرم داروی “آریوتراست” ۱۰۰میلیون دلار صرفه جوئی ارزی داشته ایم که این میزان صرفه جوئی معادل فروش نفت در حجم یک آدریان دریائی است.

دکتر فرشچی درک درست از مفهوم اقتصاد مقاومتی، خلق ثروت  از طریق علم، کمرنگ کردن تحریم ها و وابستگی به خارج را از جمله حرکتهای مثبت و شایان توجه شرکت آریوژن فارمد عنوان کرد.

وی گفت: در جهت صادرات محصولات با کیفیت به بازارهای جهان، تلاش وافری داشته ایم تا نماینده شایسته ای برای کشورمان باشیم.

وی افزود: تلاش کرده ایم در نظام سلامت کشور امنیت و آرامش ایجاد کنیم و در این راستا  تولید داروهای پیچیده با قیمت هایی به مراتب کمتر از داروهای برند خارجی بهترین گواه بر  این ادعا است.

* دغدغه های صنعت داروسازی

رئیس کمیسیون صنایع و داروی اتاق بازرگانی البرز  یکی از مهمترین دغدغه های امروز صنعت داروسازی را ناشی از مشکلات موجود در  نحوه و ساز وکار قیمت گذاری دارو در وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو عنوان کرد‌.

وی گفت: قطعا وزارت بهداشت نگران هزینه ها و افزایش بار مالی بر دوش بیماران است، اما نباید فراموش کرد که برخی تولید کنندگان داروهای بیوتکنولوژی پنج سال است که با وجود تورم های سالانه محصول خود را بدون افزایش قیمت روانه بازار کرده اند.

وی تصریح کرد: اگر در قیمت گذاری ها عدالت رعایت نشود، به تدریج زمینگیر شدن و حتی تعطیلی این صنعت جوان و شکوفای کشور را شاهد خواهیم بود.

دکتر امیر فرشچی یکی دیگر از چالش های بخش صنعت داروی کشور را ناشی از رویکرد اخیر وزارت بهداشت در خصوص ایجاد محدودیت برای تولید و ثبت داروهای جدید در حوزه بیوتکنولوژی عنوان کرد و گفت: متاسفانه ورود داروهای جدید به فهرست رسمی داروهای کشور با محدودیت فراوانی مواجه شده است.

وی ادامه داد: هرکدام از محصولاتی که تولید کرده ایم بعد از برند اصلی خارجی، اولین یا دومین تولید کننده آن در جهان بوده ایم و تمام این محصولات بر اساس اولویت های وزارت بهداشت و حوزه فناوری دارویی تولید شده  است.

دکتر‌ فرشچی گفت: در حالی که شرکت های تولید کننده دارو از توانمندی بالا برای  تولید انواع داروها را دارند، متاسفانه به دلیل محدودیت های ایجاد شده در تولید و ثبت داروهای جدید، شاهد مهاجرت برخی از بیماران به کشورهای اطراف جهت دسترسی به آن داروهاهستیم.

وی یکی دیگر از مشکلات صنعت دارو را ناشی از مقررات دست و پا گیر بانک مرکزی در مسیر تامین ارز مورد نیاز جهت واردات برخی تجهیزات ذکر کرد و ضرورت رفع موانع موجود در این مسیر را خواستار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست