تفاهم نامه همکاری میان اتاق های بازرگانی البرز و کورفز امضاء شد

 

رئیس اتاق بازگانی البرز گفت: در حاشیه یک نشست B2B به میزبانی اتاق بازرگانی کورفز ترکیه و با حضور فعالان اقتصادی از اتاق بازرگانی البرز تفاهم نامه همکاری میان طرفین به امضاء رسید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، پرهام رضایی در نشست B2B به میزبانی اتاق بازرگانی کورفز ترکیه و با حضور هیات تجاری از فعالان اقتصادی البرز اظهار کرد: با توجه به قدمت روابط اقتصادی و تشابهات فرهنگی میان ایران و ترکیه حجم تراز تجاری بالاتر دور از انتظار نیست و در این راستا با گسترش همکاری‌های مشترک می‌توانیم شاهد توسعه صادرات محصولات تولیدی باشیم.

وی ادامه داد: با انتقال مشکلات موجود بر سر راه فعالان اقتصادی به دولتمردان می‌‌توان برای رفع موانع از طریق روابط سیاسی و دیپلماتیک اعمال نظر کرد، در این حوزه نیازمند همراهی دولتمردان تا مسیر بهتری را برای بهبود تجارت فراهم کنند.

رضایی با اشاره به مشکلات موجود در بحث مرودات مالی میان ایران و ترکیه  بیان کرد: با تمرکز بر واحدهای پولی دو کشور و پیشبرد اقداماتی مانند تهاتر می‌توان به کاهش مشکلات این حوزه برای فعالان اقتصادی و افزایش تراز تجاری ایران با ترکیه کمک کرد.

وی با اشاره به عضویت فعالان اقتصادی بخش خصوصی در اتاق‌های بازرگانی افزود: نقاط مشترک فرهنگی ایران و ترکیه فرصت تبدیل این دو کشور به شرکای تجاری فراهم کرده است و این مهم می تواند زمینه ساز اقداماتی مشترک باشد.

افزایش ظرفیت تولید محصولات مختلف مبتنی بر دانش فنی و شرکت‌های دانش‌بنیان به واسطه تحریم های اقتصادی

در بخش دیگری از این نشست غلامحسین جمیلی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: هدف‌گذاری در زمینه فعالیت‌های تجاری پایه ریزی شده در گذشته برای مراودات میان ترکیه و ایران امروز محقق نشده است، معتقدیم که این موارد اهداف واقعی و عملیاتی هستند که  برای تحققش نیاز‌مند توسعه همکاری‌های طرفین هستیم.

وی در ادامه افزود: تا چندی پیش دبیرخانه اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو اکو در اختیار کشور ترکیه بود و اکنون این امکان به ایران واگذار شده و زمینه برای استفاده از ظرفیت‌های عضو اکو برای هر دو طرف بیش از پیش فراهم شده است.

جمیلی عنوان کرد: در این میان استفاده از ظرفیت همکاری‌های نمایشگاهی دو کشور بسیار حائز اهمیت است و همواره شاهد حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های بین‌المللی ترکیه هستیم که مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می‌‌گیرد و این مهم نشان از اهمیت این موضوع دارد و  می‌تواند به همکار‌ی‌های مستمر و فزاینده منجر شود.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران افزود: ظرفیت تولید محصولات مختلف مبتنی بر دانش فنی و شرکت‌های دانش‌بنیان به واسطه سال‌ها تحریم در ایران افزایش پیدا کرده است و در کشورمان توان فنی تولیدی محصولات متنوعی در ایران وجود دارد که در ترکیه تولید نمی‌شوند و این کشور صرفا وارد‌کننده آن است.

وی بیان کرد: در وضعیت اقتصادی حال حاضر واحدهای پولی ریال ایران و لیر ترکیه در قیاس با ارزش دلار شرایط یکسانی دارند و این می تواند به عنوان فرصتی برای افزایش ظرفیت‌های صادراتی و تجاری با سایر کشورهای دنیا به ما کمک کند.

اولویت اصلی تجار ایرانی و ترکیه ای برقراری روابط تجاری با کشورهای همسایه است

در این نشست کوروش جعفری رایزن اقتصادی کنسولگری ایران در استانبول ترکیه اظهار کرد: ترکیه در سال ۲۰۲۱ رشد اقتصادی ۸درصدی را تجربه کرد و برای سال ۲۰۲۲ نیز چشم انداز صادرات سالانه ۲۵۰ میلیون دلاری این کشور مدنظر قرار داده شد.

وی بیان کرد: دیپلماسی اقتصادی ترکیه در زمان بحران در اوکراین به خوبی فعالیت کرد و در این راستا به صادرات غلات به آن کشور پرداخت و این نشان دهنده جایگاه اقتصادی ترکیه در دنیای امروز و منطقه است.

رایزن اقتصادی کنسولگری ایران در استانبول ترکیه افزود: اولویت اصلی تجار ایرانی و ترکیه ای برقراری روابط  با کشورهای همسایه و تسهیل حضور فعالان اقتصادی با همکاری در زمینه های تخصصی در مناطق مختلف است.

جعفری با اشاره به اهمیت توجه مقامات اقتصادی دولت ترکیه به برپایی نمایشگاه های تخصصی و صنفی با همکاری بخش خصوصی و به منظور پیدا کردن شرکای تجاری برای این کشور گفت: به موازات حضور فعالان اقتصادی ایرانی در ترکیه شرایط را برای برگزاری نشست های تخصصی فراهم خواهیم کرد.

تاکید رئیس اتاق بازرگانی کورفز بر افزایش حجم مبادلات تجاری میان ایران و ترکیه

در ادامه این نشست رجب اوزتورک رئیس اتاق بازرگانی کورفز ترکیه عنوان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران و ترکیه و قرار گرفتن در منطقه خاورمیانه و اوراسیا به عنوان دو قطب بزرگ در زمینه های تجاری و صنایع مختلف در این عصر نیازمند اتحاد و  کمک به یکدیگر برای کسب موفقیت‌های بیشتر برای رفع موانع و مشکلات اقتصادی و پیشبرد اهداف خود هستند.

وی با اشاره به حجم ۱۹ میلیارد دلاری تجارت بین دو کشور اضافه کرد: برای رسیدن به اهداف مشترک نیازمند گسترش روابط و به دنبال آن افزایش تراز تجاری دو کشور هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی کورفز ترکیه در ادامه بیان کرد: بر اساس امضای تفاهم‌نامه بین ایران و ترکیه در ژانویه ۲۰۱۴ مقرر شد که حجم مبادلات تجارت میان دو کشور به ۲۰ میلیارد دلار در سال برسد، برای تحقق این هدف تنها اعمال سیاست‌های مختلف کافی نیست و نیازمند موارد دیگری است.

وی افزود: همانگونه که در ادوار مختلف تاریخی دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی با یکدیگر مراودات تجاری زیادی داشته‌اند هم اکنون نیز نیازمند معرفی نمایندگانی از هر دو کشور برای توسعه روند همکاری‌ها و افزایش حجم مبادلات تجاری هستیم.

اوزتورک با اشاره به مسئولیت سنگین فعالان اقتصادی در پیشبرد اهداف تجاری بیان کرد: نشست B2B با حضور هیأتی از اتاق بازرگانی البرز و فعالان اقتصادی منطقه تجاری کورفز با هدف آشنایی بیشتر و افزایش همکاری‌های مشترک میان دو کشور برگزار شده است.

در این سفر و در قالب امضای تفاهم نامه میان روسای اتاق های بازرگانی البرز و کورفز مقرر شد که طرفین در راستای گسترش سرمایه گذاری، برقراری تعاملات و روابط تجاری میان فعالان اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه و انتقال و تبادل اطلاعات در خصوص ظرفیت های دو منطقه، اعزام هیات های تجاری و برگزاری نمایشگاه های محلی و منطقه ای اقدام کنند.

به دنبال برگزاری این نشست و در قالب امضای تفاهم نامه همکاری میان اتاق های بازرگانی البرز و کورفز مقرر شد که طرفین در راستای گسترش سرمایه گذاری، برقراری تعاملات و روابط تجاری میان فعالان اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه و انتقال و تبادل اطلاعات در خصوص ظرفیت های دو منطقه، اعزام هیات های تجاری و برگزاری نمایشگاه های محلی و منطقه ای اقدام کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست