رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز: شبکه ارتباطی میان صنعتگران و دانشگاهیان باید گسترده تر و کاربردی تر شود

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز با اشاره به اینکه بخش مهمی از اقتصاد و محیط‌ دانشگاهی کشور دولتی است، گفت: شبکه ارتباطی میان صنعتگران و دانشگاهیان باید گسترده تر و کاربردی تر شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع،معادن و کشاورزی استان البرز، احمدرضا فیروزی در آئین تجلیل از برگزیدگان دومین دوره جشنواره ملی امیرکبیر در محل اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه ایده برگزاری این جشنواره به ۶ سال قبل باز می گردد، اظهار داشت : جشنواره ملی امیرکبیر با هدف برقراری ارتباط میان سه ضلع اثرگذار دانشگاه، صنعت و جامعه در بحث حمایت فعالیت‌های دانش بنیان و تجاری سازی دانش شکل گرفت.

وی ادامه داد: جشنواره ملی امیرکبیر به دنبال عارضه یابی‌های انجام شده در حوزه تعامل بیشتر صنعت و دانشگاه شکل گرفت، زیرا در سطح دانشگاه‌ها دفاتر ارتباط با صنعت و یا کارآفرینی فعال است و در صنایع نیز دفاتر آرندی را داریم اما این شبکه ارتباطی میان صنعتگران و دانشگاهیان باید گسترده تر و کاربردی تر از قبل می شد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز با اشاره به اینکه بخش مهمی از اقتصاد و محیط‌ دانشگاهی کشور دولتی است، افزود: اما بخش خصوصی متاسفانه قوام و قدرت لازم برای یکسری مدیریت‌ها در سطح کلان را در اختیار نداشته است، به همین دلیل نیاز بود که برای رفع این ضعف‌ها چاره اندیشی شود‌.

فیروزی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا الگوهای خوبی مانند دانشگاه‌های نسل چهارم و استفاده از ظرفیت‌های نوآوری و خلاقیت در محیطهای دانشگاهی را شاهد بوده ایم که منجر به تجاری سازی بسیاری از فعالیت‌ها شده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و شهرک‌های تحقیقاتی در کشورهای توسعه یافته همه برآمده از بخش خصوصی است، افزود: اما در جامعه ما به بخش خصوصی اجازه داده نشده است که آنقدر قدرتمند باشد که بتواند پارک‌های علم و فناوری بسیار مجهز یا شهرک تحقیقاتی متعلق به خود داشته باشد،باید چنین بسترسازی هایی در حوزه صنایع و دانشگاه شکل گیرد و در حوزه اقتصاد کشور با مشارکت بخش خصوصی شاهد رخدادهای سازنده تر باشیم.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات جامعه ما به استفاده دانشگاه‌ها از منابع دولتی باز می گردد، افزود: این مسئله سبب شده که دانشگاه‌ها در این سال‌ها آنچنان بر تکیه بر توانمندی‌های خود متمرکز نشوند.

وی گفت: ما باید بپذیریم که در جهانی زندگی می کنیم که بقای بنگاه‌های اقتصادی توسط خلاقیت و نوآوری تضمین می‌شود‌ و باید به سراغ چنین فعالیت‌هایی برویم.

فیروزی ادامه داد: در کشورمان نیازمند دانشگاه‌هایی هستیم که به سمت تجاری سازی، حمایت از نوآوری، تقاضا محوری و تجاری سازی حرکت کنند، البته هیچگاه رسالت اصلی دانشگاه‌ها که تحصیل علم است را نادیده نمی گیریم و در این میان بنگاه‌های اقتصادی نیز باید از ظرفیت‌های نوآورانه و علمی دانشگاه‌ها بهره مند شوند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز با اشاره به اینکه یک ماموریت مهم در تعامل صنعت و دانشگاه ارائه خدمات مطلوب تر و سازنده تر به جامعه است، گفت: جشنواره ملی امیرکبیر گامی در راستای افزایش تعامل صنعت، دانشگاه و جامعه محسوب می‌شود و امیدواریم این ظرفیت مهم را در سال های بعد بیشتر تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه در طول چند دهه فعالیت جهاد دانشگاهی برای برقراری ارتباط بیشتر میان صنعت، دانشگاه و جامعه تلاش شده و این رویکرد در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری دنبال شده است ، گفت: برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات مختلف، آشنایی بیشتر دانشگاهیان با ظرفیت صنایع و دستاوردهای آن ها از جمله فعالیت‌های نرم افزاری جهاد دانشگاهی بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان البرز افزود: در حوزه سخت افزاری نیز در جهاد دانشگاهی شکل گیری پژوهشگاه رویان، ابن سینا، مراکز فرهنگی مانند ایسنا و ایسپا، دستیابی به تولید ۲۱ محصول فناورانه در سال گذشته از جمله تولید دکل‌های حفاری نفت، فرستنده های رادیویی و پرورش و اصلاح نژاد دام‌های سنگین نمونه‌هایی از این فعالیت‌ها هستند.

لازم به توضیح است که در پایان دومین جشنواره ملی امیرکبیر، سونیا محمدنیا، عباس اکبری جوچی، غزاله محبی تفرشی، مهسا حبیبی، علیرضا کربلایی درئی، محسن عباس‌نژاد جلوگیر، مهران رضایی، زینب موسی‌نیا مداح، هدیه میرزاخانی و سجاد دوستداری خسروخانی به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند و خانم فهمیه محمدپور به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست