اتاق بازرگانی استان البرز روز ملی صادرات را تبریک گفت

همزمان با ۲۹ مهرماه روز ملی صادرات، اتاق بازرگانی استان البرز در بیانیه ای این روز را به فعالان اقتصادی تبریک گفت.

متن این پیام به شرح ذیل است

امروزه صادرات به عنوان محور موتور محرک رشد اقتصادی مطرح است اما تحولات چند سال اخیر و تاثیرگذاری آن بر مدل‌های سرمایه گذاری موجب شده است تا پیش بینی متغیرهای مثبت و منفی صادراتی و نتایج حاصل از آن به راحتی امکان پذیر نباشد.

در این میان نقش تحریم و راه های خلاصی از آن با توجه به شرایط سخت اقتصادی مسئله ای بسیار مهم و اساسی است که به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی ایران باید این موضوع به درستی تحلیل شود.

درست است که اقتصاد داخلی ایران تحت تاثیر تحریم و دیگر فشارهای خارجی قرار دارد و هر فرد واقع بینی آن را تایید می‌کند اما این بدان معنا نیست که از نقاط تضعیف کننده اقتصاد داخلی از جمله مشکلات ناشی از سیستم پیچیده بروکراسی اداری در درون دستگاه‌ها و نهادهای دولتی ایران غفلت کنیم.

صادرکنندگان ایرانی اما با وجود چالش‌های پیش رو از قوانین و مقررات قفل کننده صادرات گرفته تا مافیای واردات و ضرب العجل بازگشت ارزهای دولتی همچنان با تدبیر و سرمایه خویش و نه با کمک دستورالعمل‌های حمایتی دولتی اقدامات لازم برای چرخش گردونه صادراتی ایران را انجام داده اند.

با توجه به اینکه در کنار تولید داخلی برون گرایی در قالب توسعه صادرات اهمیت بالایی دارد، در این رابطه صادرکنندگان در سایه تعامل مناسب با حاکمیت ضمن مدیریت اقتصاد به دنبال تامین نیازهای داخلی از جمله مواد اولیه و کالاهای واسطه ای هستند اما نیاز است که محیط کسب و کار و سیاست‌های اقتصادی اصلاح شده و قوانین دست و پاگیر صادرات برداشته شود.

در چنین شرایطی که هر گوشه ای از فعالیت‌های اقتصادی در ایران به دنبال گسترش سطح تجارت خارجی و شکستن مرزهای تعامل با دنیا است، صادرکنندگان و بازرگانان ایرانی در تامین مایحتاج و مواد اولیه تولید داخل همت گماشته اند و در البرز شاهد بسیاری از این تعاملات سازنده به نفع جهش اقتصادی استان هستیم.

در سال‌های گذشته افتخار آفرینی صادرکنندگان ملی و ممتاز البرز که دارای کارت عضویت اتاق بازرگانی هستند، نه تنها در کشورمان بلکه در سطح منطقه، آسیا و بازارهای مهم جهانی همواره تداوم داشته و با توجه به حضور موفق بنگاه های صادراتی باید این پایگاه‌های قدرتمند اقتصادی حمایت شوند تا صادرکنندگان خرد هم به صادر‌کنندگان بزرگ تبدیل شوند.

در سال جاری با توجه با نامگذاری سال به تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها امید است شاهد اتفاقات مثبت در زمینه سامان دادن مشکلات صادرکنندگان باشیم و این اتفاقات خوب مشتمل بر تسهیل گری، بازبینی در دیپلماسی داخلی باشد.

در پایان ضمن تبریک روز ملی صادرات به تمامی تلاشگران این عرصه به عنوان پارلمان بخش خصوصی در کنار مطالبه گری خواسته‌ها از دولت سیزدهم و وزرای کابینه انتظار داریم تا با پیاده سازی سیاست‌های سازمان توسعه تجارت و حذف دستورالعمل‌های نوظهور و غیرکارشناسانه نهادهای مختلف تصمیم ساز، تسهیل گری سازنده تری به منظور توسعه اختیارات بخش خصوصی در نظام تجارت و اقتصاد ایران انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست