شناسایی کارت های بازرگانی اجاره ای در البرز/ با متخلفین برخورد شد

رئیس اتاق بازرگانی البرز گفت: موارد انگشت شماری که در استان از کارت‌های بازرگانی اجاره ای استفاده می کنند را شناسایی کرده و با آنها برخورد کردیم، خوشبختانه دیگر موردی این چنینی در البرز وجود ندارد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، پرهام رضایی در نشست با فعالان اقتصادی شهرک صنعتی کوثر که با حضور مدیرکل گمرک استان استان در راستای بررسی مسائل گمرکی برگزار شد، اظهار کرد: هدف از ایجاد این جلسات برقراری ارتباط و تعامل بیشتر میان اتاق و فعالان اقتصادی در حوزه‌های مختلف صنعت، معدن، بازرگانی، کشاورزی و خدماتی استان است‌.

وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی به نوعی تریبونی برای انتقال صحبت‌های بخش خصوصی به دولتی است، بیان کرد: اتاق بازرگانی قانون گذار نیست و قدرت اجرایی ندارد اما با استفاده از قدرت چانه زنی خود می تواند بحث تسهیل گری و مطالبه گری فعالان بخش خصوصی را از مسئولان دولتی داشته باشد.

رئیس اتاق بازرگانی البرز ادامه داد: اتاق بازرگانی زمانی می تواند ارتباط نزدیکتری با فعالان اقتصادی استان برقرار کند که این افراد عضو اتاق باشند، کما اینکه از گذشته تاکنون هم توسط اتاق بازرگانی خدمات مربوطه به افرادی که عضو اتاق نبوده اند، ارائه شده است.

وی در ادامه آن عده از فعالان اقتصادی استان که کارت بازرگانی و عضویت ندارند را به اقدام برای دریافت این کارت ها تشویق کرد و افزود: با داشتن کارت بازرگانی شرکت‌ها، افراد و مجموعه های اقتصادی می توانند در کنار دریافت خدمات و قدرت مطالبه گری از اتاق ، در جلسات کمیسیون‌های تخصصی هم حضور پیدا کنند.

رضایی در ادامه گفت: در گذشته تمامی مراحل صدور کارت بازرگانی به عهده اتاق بازرگانی بود اما اکنون اقدام در این مورد از طریق سامانه جامع تجارت وزارت صمت صورت می گیرد که در آن زمینه افراد یا شرکت های ثبت نام کننده در مواردی مانند  ارائه اجاره نامه یا سند ملکی دچار مشکلاتی شده اند.

وی با اشاره به ضرورت شناسایی و احراز هویت صادرکنندگان و واردکنندگان واقعی که تنها با کارت های بازرگانی خود کار می کنند، گفت: موارد انگشت شماری که در استان از کارت‌های بازرگانی اجاره ای استفاده می کردند را شناسایی کرده و با آنها برخورد کردیم، خوشبختانه دیگر موردی این چنینی در البرز وجود ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز در مورد قطعی برق واحدهای صنعتی با اشاره به اینکه موضوع را در نشست اخیر شورای گفتگو در حضور استاندار مطرح کرده و مطالبه گری‌ها در این زمینه را از سمت اتاق انجام داده ایم، افزود: در این رابطه صدای خود را به گوش دولت رساندیم.

وی با بیان اینکه سهم بخش خصوصی در تجارت و اقتصاد کشور تنها ۲۰ درصد است، عنوان کرد: امیدواریم در دولت سیزدهم به جایگاه و اهمیتی که اتاق بازرگانی در این بخش‌ها دارد بیشتر توجه شود و حمایت کافی را دریافت کنند.

رضایی با اشاره به اینکه قوه قضائیه در یکسال و نیم گذشته همکاری خوبی در جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی و توقف چرخه صنعت ایفا کرده است، توضیح داد: امروز اتاق البرز مشاوران خوبی در بحث‌های حقوقی، مالیاتی و بانکی دارد، مرکز داوری اتاق هم نسبت به قبل تقویت شده است.

رئیس اتاق بازرگانی البرز تاکید کرد: برای هر کالای تولیدی بر اساس سرانه مصرف آن در کشور و اینکه می تواند میزان نیاز داخلی را تامین کند یا خیر باید کار کارشناسی صورت گیرد، همچنین نیاز است که کدهای تعرفه گمرکی برای یک کالا به گونه ای تعریف شود که به دیگر کالاهای تولیدی هم راستای خود ضربه ای وارد نکند.

وی در مورد ضرورت ایجاد برخی تشکل ها در البرز که هنوز در آن مورد انجمنی در استان به ثبت نرسیده است، تشریح کرد: در این مورد علاوه بر ارائه طرح توجیهی ضرورت ایجاد آن یک تشکل، ارائه درخواست از سوی ۲۰ شرکت فعال در زمینه کار تشکلی مورد نظر و همچنین ارائه مستندات کاری آنها مورد نیاز است.

به گفته رضایی، اتاق بازرگانی البرز بعد از بررسی مستندات لازم، در نهایت درخواست تشکیل انجمن‌های مورد تقاضا را به اتاق ایران می دهد و در صورت عدم موازی کاری و فعالیت همزمان تشکلی دیگر در این زمینه، امکان ایجاد آن انجمن در البرز وجود دارد.

وی در مورد راه اندازی اورژانس کسب و کار اتاق بازرگانی البرز در راستای رسیدگی به مشکلات تمامی فعالان اقتصادی استان گفت: تاکنون از کل پرونده های ارجاع داده شده به اورژانس کسب و کار البرز بیش از ۸۰ درصد موارد حل شد‌ه است.

رئیس اتاق بازرگانی استان با بیان اینکه تنها حدود ۲۰درصد مشکلات صادرکنندگان مربوط به امور گمرکی است، افزود: مشکل اصلی تجار و بازرگانان با بانک مرکزی و سیاست های ابلاغیش این است که با بخش نامه های خلق الساعه موجب اقدامات جزیره ای و حتی موجب از بین رفتن سرمایه های کشور شده است.

وی با تاکید بر اینکه نسبت به یکسال قبل وضعیت ارزی کشور بهتر شده است، افزود: امید است که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ شاهد اتفاقات خوب باشیم، در البرز خوشبختانه به مدیران استانی دسترسی خوبی داریم و در زمینه‌های مالیاتی، گمرکی و بانکی کمتر به مشکلاتی برخورد می کنیم که حل نشده باقی مانده بماند.

رضایی به این نکته اشاره کرد که اتاق البرز در حوزه بین الملل هم با کمرنگ شدن کرونا اقدامات لازم را انجام می دهد تا مجدد حضور هیات‌های تجاری تخصصی خارجی  در استان و اعزام هیات تجاری داخلی پررنگ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست