رئیس اتاق بازرگانی البرز در دیدار با وزیر میراث فرهنگی مطرح کرد؛ از رونق گردشگری صنعتی در البرز حمایت شود

رئیس اتاق بازرگانی البرز در دیدار با وزیر میراث فرهنگی گفت: البرز ظرفیت‌های زیادی در حوزه گردشگری صنعتی دارد و انتظار ما این است که با حمایت وزارت میراث فرهنگی این بخش از گردگشگری در استان رونق یابد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی استان البرز، پرهام رضایی در دیدار با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که با حضور اعضای هیات رئیسه و دبیرکل اتاق بازرگانی البرز و مدیرکل میراث فرهنگی استان در محل وزارتخانه متبوع برگزار شد، اظهار داشت: سال گذشته روزهای پرچالشی را سپری کردیم، امیدواریم که سالجاری با سال قبل متفاوت باشد.

وی در ادامه با اشاره به وجود بیش از ۳۵۰۰ واحد صنعتی در البرز، گفت: البرز قطب تولید دارو و صنایع غذایی کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز با تاکید بر اینکه صنایع بزرگ و توانمند زیادی در استان البرز فعال است، افزود: این ظرفیت‌های ویژه صنعتی در البرز فرصتی خوبی برای پایه ریزی گردشگری صنعتی در این استان است.

وی با بیان اینکه حوزه گردشگری در البرز علی رقم همه اقدامات انجام شده مغفول مانده است از ضرورت توجه به برگزاری تورهای گردشگری در قالب بازدیدهای تجار و هیات‌های داخلی و خارجی از ظرفیت های صنعتی البرز سخن گفت.

رضایی ادامه داد: در حال حاضر تلاش‌های درخور و شایسته ای توسط مدیرکل میراث فرهنگی استان برای تقویت این حوزه و حضور توانمندتر فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری انجام شده است.

وی ادامه داد: شیوع بیماری کرونا در یک سال قبل ضربه سنگینی به اقتصاد وارد کرد، از طرفی دید مردم نسبت به مقوله هایی مانند فرهنگ در حال تغییر است و باید تمهیداتی اندیشید تا در قالب آن با مشارکت و ورود بخش خصوصی، میراث فرهنگی و گردشگری ایران حفظ شود.

رئیس اتاق بازرگانی البرز با تاکید بر ضرورت توجه به اصلاح قیمت گذاری صنایع دستی تولید کشورمان در راستای کمک به فعالان این عرصه، افزود: در این زمینه استفاده از برگزاری نمایشگاه‌های مجازی در دوران همه گیری کرونا فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های صنایع دستی ایرانی است.

وی عنوان کرد: مدل تجارت در دنیا در حال تغییر است؛ در نتیجه مدل کار در دو حوزه میراث فرهنگی و صنایع نیز باید بر این اساس تغییر کند.

ورود بخش خصوصی در حوزه گردشگری نیازمند حمایت است/سه جاده مهم البرز مقصد بوم گردی و گردشگری شود

در بخش دیگری از این دیدار، یداله مالمیر نائب رئیس اتاق بازرگانی استان البرز هم بیان کرد: البرز از ظرفیت‌های بسیاری در حوزه گردشگری برخوردار است.

وی افزود: متاسفانه این استان علی رغم داشتن ظرفیت‌های‌های موجود از امکانات و زیرساخت مناسب در دو حوزه گردشگری و صنایع دستی برخوردار نیست.

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان البرز با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی البرز تنها با تکیه بر امکانات و زیر ساخت‌های موجود امکان انجام کارهای سازنده و موثر در حوزه گردشگری را ندارد ، بیان کرد: میراث فرهنگی به عنوان یک مجموعه دولتی با کمک بخش خصوصی و فعالان این حوزه می‌تواند اقدامات بزرگی در دو حوزه گردشگری و صنایع دستی و در راستای معرفی توانمندی‌های استان البرز انجام دهد.

مالمیر با بیان اینکه باید برای سرمایه گذاران در استان البرز مشوق‌های انگیزشی در نظر گرفته شود، تصریح کرد: سرمایه گذاری در بخش گردشگری البرز نیازمند حمایت از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان است، از سویی برای تسهیل در صدور مجوزها نیازمند حمایت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هستیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی استان البرز با این توضیح که سه جاده مهم کرج – چالوس، برغان و طالقان می‌تواند با برنامه ریزی‌های انجام شده به مقصد گردشگری تبدیل شود، ادامه داد: در حال حاضر از این ظرفیت‌های موجود تنها در برخی از روزهای تعطیل برای صرف غذا و حضور در واحدهای پذیرایی بین راهی استفاده می شود؛ در حالی که امکان استفاده از ظرفیت بوم گردی در این سه نقطه بسیار حائز اهمیت است.

مالمیر با بیان اینکه استان البرز یکی از استان‌های صنعتی کشور با بیش از ۳۵۰۰ واحد صنعتی است، تصریح کرد: این استان با ظرفیت های بالای صنعتی، نیازمند هتل های اقامتی مناسب برای اسکان متخصصان و مهندسان است.

وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از تکنسین‌ها و مهندسان خارجی به این استان رفت و آمد دارند تا تکنولوژی های جدید خطوط تولیدی را به مهندسان در واحدهای صنعتی ارائه و آموزش دهند، ادامه داد: برای اسکان این افراد نیازمند تاسیس یک هتل در استان البرز هستیم؛ چرا که در حال حاضر امکانات موجود استان پاسخگوی چنین نیازهایی نیست.

از هنرمندان صنایع دستی برای حضور در نمایشگاه ها حمایت شود

در ادامه دیدار انجام شده، شادی حاضری هم با بیان اینکه اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی یک نهاد اجرایی نیست اما یک بازوی مشورتی برای بخش دولتی است،بیان کرد: در گذشته موفقیت‌های چندانی از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان حاصل نشد اما با حضور مدیرکل کنونی این مجموعه وضعیت بهتر از گذشته شده است.

رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه تولیدات و صنایع دستی شاخص در استان البرز نیازمند توجه و حمایت بیشتر است، افزود: هنرمندان مطرح و شاخص در البرز تولیدات صنایع دستی ارزنده ای تاکنون ارائه کرده اند، اما متاسفانه این تولیدات و صنایع دستی شاخص به درستی شناسایی و معرفی نشده است.

وی با تاکید بر اهمیت برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی بیان کرد: خیلی از هنرمندان برای شرکت و حضور در چنین نمایشگاه‌هایی از توانایی مالی کافی برخوردار نیستند و باید حمایت شوند، به عنوان نمونه از آنها دعوت شود تا به عنوان عضو افتخاری در چنین عرصه‌هایی حضور یابند.

حاضری با اشاره به اهمیت توجه به پتانسیل‌های گردشگری نهفته در دل روستاهای استان البرز افزود: متاسفانه این ظرفیت‌ها مغفول مانده است.

وی با بیان اینکه رفع مشکلات گردشگری و صنایع دستی از طریق همکاری ارگان‌های دولتی با بخش خصوصی لازم است، عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به روزهای کرونایی و آسیب‌هایی که تحت تاثیر شیوع این بیماری به فعالان حوزه گردشگری وارد شده است، باید با برنامه ریزی بیشتری چگونگی نحوه فعالیت‌ها در این حوزه پایه ریزی شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست