سازمان توسعه تجارت از وزارت صمت به اتاق بازرگانی انتقال یابد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه تولید و ثروت آفرینی باید مورد توجه جدی قرار گیرد، گفت: در راستای رونق و توسعه صادرات، سازمان توسعه تجارت از وزارت صمت به اتاق بازرگانی انتقال یابد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، رحیم بنامولایی با بیان اینکه برای دستیابی به رونق و شکوفایی اقتصادی و مولد شدن در این زمینه باید الگوهای مصرف توسط دولت و با همراهی رسانه‌ها به مردم آموزش داده شود ، اظهار داشت: در کنار آن مقابله با واردات کالا در مبادی وردی کشورهم یک اقدام مهم دیگر ایجاد زمینه خودکفایی اقتصادی است.

وی با اشاره به اهمیت تکیه بر تولید داخل در عوض واردات کالاهای خارجی گفت : البته در این میان واردات مواد اولیه برای تولید یکسری محصولات ایرانی مشکلی ایجاد نمی کند اما وقتی توان تولید یک کالای خاص در ایران وجود دارد نباید نمونه ساخته شده خارجی آن را وارد کشور کنیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز بیان کرد: در صنایع دارویی، غذایی، آرایشی و بهداشتی که با دریافت مواد اولیه و مخلوط کردن آن تولیدات خوبی ساخته می‌شود، خوشبختانه  کشورمان با تکیه بر علم و دانش بومی و استفاده از شیوه‌هایی مانند مهندسی معکوس به دستاوردهای خوبی در زمینه تولید این محصولات رسیده است.

وی با بیان اینکه در صنایعی مانند خودروسازی، ساخت و تولید لوازم خانگی و قالب سازی هم تجربه ودانش کافی برای بومی سازی این تولیدات در ایران وجود دارد ، عنوان کرد: نباید در کشور تولید ثروت جرم شناخته شود بلکه نیاز است که همه در راستای ثروت آفرینی در جامعه مشارکت کنند.

بنامولایی تاکید کرد: اگر فرهنگ گداپروری کنار گذشته شده و تولید ثروت جایگزین آن شود به یقین در طول ۴ سال ایران به کشوری تبدیل خواهد شد که در آن حداقل رفاه نسبی برای مردم وجود خواهد داشت و مشکلات معیشتی آنها تا حدود زیادی مرتفع می شود.

وی ادامه داد: اگر اوضاع معیشتی مردم مناسب باشد، در چنین شرایطی دولت هم می تواند در راستای رفاه هر چه بیشتر جامعه در زمینه هایی مانند تولید مسکن و خودروی ارزان قیمت در زیر سایه پرداخت تسهیلات بانکی بلند مدت برای جامعه گام بردارد.

دولت خربدار خودروهای پیش فروش شده دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور باشد

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز با اشاره به اقدام کنونی دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور در زمینه پیش فروش خودرو گفت: دولت باید خریدار این پیش فروش‌ها باشد و در ادامه طبق شرایطی به صورت اقساط خودروهای خریداری شده را در اختیار مردم قرار دهد، با این کار دست دلالان ، واسطه گران و رانت ها کوتاه می شود و فرهنگ کار هم در میان مردم جامعه نهادینه می شود.

وی در ادامه الگوبرداری از دیگر کشورها برای تحول اقتصادی را مثبت برشمرد و گفت: هر کدام از کشورهای توسعه یافته خود زمانی به دنبال تحول بوده اند وبه نقطه مورد نظر رسیدند و اکنون نوبت به ما رسیده که در این راه گام برداریم.

بنامولایی در طرح یک پیشنهاد برای بهتر شدن انجام صادرات گفت: در گام نخست بر اساس بند ۹ و ۱۰ قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار دولت باید بانک اطلاعاتی از تولیدات ایران در زمینه های مختلف را توسط وزارت امور خارجه ایران برای دیگر کشورها تعریف کند و به تناسب در سطح استان ها هم این موارد با همکاری سازمان صمت و اتاق بازرگانی اجرایی شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز با اشاره به ضرورت پرپایی نمایشگاه‌های توانمندی‌های تولیدی، صنعتی مشابه نمایشگاه اتاق البرز در دیگر اتاق‌های بازرگانی کشور عنوان کرد : ظرفیت‌های تولیدی نقاط مختلف کشورمان باید به دنیا معرفی شود.

وی با این توضیح که باید بر اساس داشته های موجود در کشورمان از جمله محصولات کارخانه ای، تولیدات کشاورزی و یا ساخت مواد اولیه به معرفی این پتانسیل‌ها به دیگر کشورهای جهان بپردازیم، افزود: از طرفی دستیابی به الگوی صحیح مصرف هم اهمیت بالایی دارد، در این میان اتاق‌های بازرگانی و تشکل‌ها نقش مهمی در هدایت سرمایه گذاری‌های خارجی در بخش‌های موثر و ثروت ساز داخلی دارند.

بنامولایی با بیان اینکه در زمان آماده سازی قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار این پیشنهاد مطرح شد که رایزن‌های بازرگانی توسط اتاق های بازرگانی معرفی شود، گفت: باید در هر کشور واحدهایی در نزدیکی سفارخانه‌های ایران ایجاد شود تا واردات و صادرات را بر اساس پتانسیل‌های موجود سر و سامان و توسعه دهیم، با این اقدام جلوی کلاهبرداری اقتصادی گرفته شده و افزایش ضریب اطمینان تجار هم بیشتر می‌شود.

سرمایه مردم به سمت شرکت‌های توسعه صادراتی هدایت شود

وی در بخش دیگری در مورد نقش مهم بانک‌ها در بحث مناسب سازی سود سپرده گذاری‌های بانکی توضیح داد: باید به گونه ای از سوی بانک‌ها همکاری شود تا سرمایه مردم به سمت شرکت‌های توسعه صادراتی هدایت شود که در قالب تعاونی‌ها با دریافت ضمانت نامه‌های معتبر بانکی ایجاد شده است، به عبارتی پول مردم از دلالی و بنگاه سازی به سمت رونق تولید روانه می شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز توضیح داد: در سال‌های گذشته تحت تاثیر کاهش سود سپرده گذاری‌های بانکی خیلی از مردم سپرده‌های خود را از بانک‌ها خارج کرده و به خرید سکه و دلار روی آورند ، در حالی که باید کاری کرد که با ورود پول و سرمایه مردم به تولید ارزش افزوده مناسب ایجاد شود، این اقدام به دلیل توسعه حجم سرمایه گذاری‌های داخلی موجب ورود نیروی کارگر خارجی از کشورهای به کشور هم می‌شود.

بنامولایی با تاکید بر وجود بیش از ۹۰۰ شهرک صنعتی دولتی و غیردولتی دارای پروانه در کشور ، افزود: در حال حاضر حدود ۹۰ هزار کارخانه هم در کشور مان وجود دارد، باید طوری برنامه ریزی کنیم که این کارخانه‌ها بتوانند در سه شیفت کار کنند نه اینکه سرمایه‌های جدید را در دل کارخانه‌های تازه تاسیس وارد کنیم و در نهایت به حال خود رها شود ، چون چنین فعالیت‌هایی خود عامل تورم است.

وی با اشاره به اهمیت گسترش صنعت توریسم در کشور و افزایش حضور تعداد گردشگران خارجی در ایران ، بیان کرد: در این زمینه ارائه آموزش‌های لازم به جامعه از جمله به رانندگان تاکسی، اصناف و مسئولان موزه ها و اماکن تاریخی و ورزشی ارائه شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز، گفت: برگزاری تورهای گردشگری نقش مهمی در توسعه صنعت توریسم ایران دارد، باید بر روی گردشگری سلامت و یا توسعه بوم گردی در دل روستاها و شهرهای کوچک کشور بیشتر کار کنیم تا به اشتغال و درآمدزایی هم برسیم.

وی تاکید کرد: با توجه به‌ اینکه بر اساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ قرار بود که ایران سالانه میزبان ۲۵ میلیون گردشگر خارجی باشد، نیاز است که در این راستا فرهنگ سازی شده و زیرساخت های لازم مانند ایجاد هتل‌ها و مراکز اقامتی مجهز فراهم شود، زیرا هر کدام از این گردشگران اگر در یکسال هزار دلار وارد ایران کنند به سرمایه ای ۲۵ میلیارد دلار می رسیم و این در حالی است که کشور ما اکنون در یکسال با ۱۰۰ میلیارد دلار می چرخد که براحتی می توانیم حدود یک چهارم آن را با صنعت توریسم محقق کنیم‌.

سند چشم انداز ١٤٠٤ ایران برای پذيرايي از ٢٥ میلیون گردشگر خارجی است

بنامولایی با اشاره به اینکه در حال حاضر توسط بخش خصوصی بالغ بر ۱۱ میلیارد دلار سالانه به خارج از کشور صادرات انجام می شود، گفت: اگر فعالان این بخش در طول سه سال بتوانند سهم تولید را افزایش داده و رقم صادرات را به ۴۰ میلیارد دلار در یک سال برسانند و از طرفی صنایع خصولتی و دولتی کشور هم ۴۰ میلیارد دلار درآمد سالانه خود را ساماندهی کنند، آن زمان بدون اتکا به فروش نفت هم خرج اقتصاد ایران به خوبی می چرخد.

وی افزود: در کنار حضور مدیران ثابت قدم و پای کار به پیاده سازی یک برنامه خاص نیاز است تا در قالب آن آزادی اندیشه و پیشرفت مراودات تجاری کشورمان با دیگر نقاط دنیا بر پایه معاملات بانکی انجام شود و مردم هم به سمت پولشویی کشیده نشوند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز بیان کرد: باید مراودات بانکی در کشور به صورت پایه ریزی شود که هر گردشگری خارجی به محض ورود در ایران بتواند بر مبنای واحد پولی کشور خود برای برنامه های مختلف این سفر توریستی هزینه کند و لازمه محقق شدن این ارتباطات بانکی مهم برای کشورمان برقراری تعامل با دنیا دارد.

بنامولایی با بیان اهمیت تامین زیرساخت های لازم در خصوص تحقق سند چشم انداز ١٤٠٤ براي پذيرايي ٢٥ میلیون گردشگر با همكاری دولت و مردم و بخش خصوصي گفت: باید رونق گردشگری به گونه ای باشد که بتوان بخش زیادی از ارز مورد نیاز کشور از این حوزه تامین شود.

وی با بیان اینکه بايد جلوی برخی تندروی‌ها گرفته شود، ادامه داد: بحث بعدی پيشنهاد انتقال سازمان توسعه تجارت از وزارت صمت به اتاق بازرگانی ايران است تا با بودجه مصوب دولتی در راستای ساماندهی توسعه صادرات ودر حقيقت تغيير اقتصاد نفتي حرکت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست