گام های بلند اتاق بازرگانی البرز برای رسیدگی به مشکلات شهرک های صنعتی استان

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، مشکلات واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی استان را با نگاه ویژه و جدی پیگیری خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، پرهام رضایی در جریان نشست هم اندیشی با مدیران عامل شهرک های صنعتی استان البرز که در محل اتاق بازرگانی استان برگزار شد، اظهار کرد: مشکلات واحدهای صنعتی استان و صاحبان بخش اقتصادی در قالب جلسه با مدیران استانی بارها شنیده و مورد بررسی قرار داده شده است، اما اکنون بحث تعامل بیشتر اتاق بازرگانی البرز و تعامل با شهرک های صنعتی البرز در این رابطه مطرح است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه طی ۵ ماه گذشته بررسی مسائل شهرک های صنعتی استان البرز با نگاه تخصصی پیگیری شده است، افزود: در این مورد بحث آمایش سرزمینی البرز و ایرادات و خلاء های آن از جمله نبود مذاکره کافی با بخش خصوصی را مطرح کرده ایم؛ چرا که این طرح برای ۲۰ سال آینده استان پایه ریزی شده و سرنوشت آینده صنعت، کشاورزی و دیگر بخش های البرز در آن نهفته است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه موضوع وجود بیش از سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در البرز باید به درستی احصاء و کارشناسی شود، گفت: در این مورد در قالب طرحی، طی دو ماه آتی اطلاعات لازم را جمع آوری خواهیم کرد.

وی با این توضیح که قرار است بحث تهیه نقشه جی آی اس (GIS) استان در خصوص محل استقرار واحدهای صنعتی البرز آماده سازی شود، عنوان کرد: به جزء موقعیت هر واحد صنعتی، تعداد نیروی شاغل در آن، میزان واردات و صادرات و سهمی که هر کدام در تولید ناخالص داخلی (GDP) دارد، مورد ارزیابی قرار داده می شود و این موارد تا پایان فعالیت دوره سوم اتاق البرزعملیاتی خواهد شد.

پرهام رضایی در بخش دیگری در خصوص آخرین اقداماتی که برای راه اندازی نمایشگاه دائمی و بین المللی استان البرز در زمینی ۲۷ هکتاری در منطقه ویژه اقتصادی پیام دنبال شده است، بیان کرد: در این قالب قرار بود که تا پایان امسال بحث راه اندازی نمایشگاه بهاره را داشته باشیم که به دلیل شیوع کرونا این مورد با تعویق همراه است.

وی توضیح داد: در حال حاضر بحث آماده سازی فضایی ۵ هزار متری برای برپایی سالن های نمایشگاهی در منطقه ویژه اقتصادی پیام  دنبال شده و در هفته های پیش رو قرارداد آن با پیمانکار اجرای کار بسته می شود.

رئیس اتاق بازرگانی البرز در بخش دیگری با ذکر این نکته که به دلیل شیوع کرونا حضور هیات های تجاری خارجی و رفت و آمد آنها به کشورمان کمتر شده است، گفت: به منظور رفع خلائی که در این خصوص ایجاد شده، بحث راه اندازی نمایشگاه مجازی و ارائه تولیدات صنعتی البرز را در آینده ای نزدیک خواهیم داشت تا در قالب آن توانمندی های صنایع استان نمایش داده شود، در این مورد موضوع طراحی و انجام سازو کار آن تا یک ماه دیگر آغاز می شود‌.

وی با اشاره به اینکه یک دپارتمان بین المللی مختص البرز از سوی اتاق بازرگانی استان در حال پایه ریزی است، افزود: در ابن رابطه بحث توجه به مسائلی از جمله واردات و صادرات، مراودات و تجارت خارجی، تسهیل گری ها و برپایی میز مشترک با دیگر اتاق ها مدنظر است.

رضایی در خصوص بحث تشکیل انجمن شهرک های صنعتی البرز که خواسته ای مهم از سوی فعالان اقتصادی استان است، توضیح داد: در این مورد داشتن طرح توجیهی مناسب که در کمیته راهبردی اتاق ایران مطرح شود و به تصویب برسد، بسیار مهم است.

وی در ادامه تاکید کرد که راه اندازی انجمن شهرک های صنعتی استان البرز به یقین یک تریبون واحد برای طرح مشکلات صاحبان صنایع استان است که در کنار اقدامات اتاق بازرگانی در جلساتی از جمله شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی البرز می تواند بسیار موثر واقع شود‌.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز در پایان گفت: در راستای پیگیری مطالبات صاحبان صنایع و پایش این معضلات قرار است از سوی اتاق بازرگانی البرز بازدیدهای مستمر ماهانه صورت گیرد.

البرز استانی صنعتی است

یدالله مالمیر نایب رییس اتاق بازرگانی البرز نیز در این نشست بیان کرد: البرز استانی صنعتی است؛ در نتیجه داشتن آمار جامع از واحدهای صنعتی استان و شناسایی آنها برای ساماندهی بخش های صنعتی اهمیت بالایی دارد.

وی با اشاره به اینکه باید امکانات کافی برای شهرک ها و لکه های صنعتی البرز فراهم شود، گفت: نباید منتظر ورود بخش دولتی برای پیگیری مشکلات اساسی و شناسایی آنها  باشیم، در این زمینه انجام اقدامات لازم توسط بخش خصوصی از جمله اتاق بازرگانی البرز لازم است.

 مالمیر ضمن تاکید بر اهمیت بالای بحث ارائه خدمات توسط دولتی هابه  شهرک های صنعتی افزود: اشکالات موجود در دل شهرک های صنعتی توسط خود مدیران این مجموعه ها پیگیری می شود، اما در این میان تامین زیرساخت ها و ارائه خدمات از وظائف دستگاه های دولتی است.

در بخش دیگری از جلسه با مدیران عامل شهرکهای صنعتی البرز، فریبرز بینش پور رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی البرز با این توضیح که باید ارتباط فعالان اقتصادی استان با اتاق بازرگانی برقرار باشد، بیان کرد: نیاز است که مراکز تصمیم گیری در خصوص حل مشکلات بخش خصوصی مشخص باشد.

وی تاکید کرد: اگر قرار است شهرک یا لکه صنعتی در استان ایجاد شود، نخست باید زیرساخت های آن فراهم باشد، درالبرز بالغ بر ۱۳ شهرک و لکه صنعتی وجود دارد که باید در قالب یک مجموعه دیده شده و مشکلات آنها رسیدگی شود.

در ادامه جلسه سید فراز جبلی دبیرکل اتاق بازرگانی البرز نیز هدف از برگزاری این نشست را طرح معضلات پیش روی واحدهای صنعتی وارائه کمک از سوی اتاق در این مورد برشمرد و افزود: چندی پیش در جریان سفر معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران به البرز پیشنهاداتی پیرامون استفاده از الگوهای بخش صنعت و اتاق های بازرگانی در کشورهای دیگر که اقتصاد آنها بر پایه این محورها می چرخد، مطرح شد.

وی با بیان اینکه ساختار فعالیتی اتاق های بازرگانی در استان های صنعتی کشور باید کمی متفاوت از دیگراستان ها باشد، گفت: در البرز، مرکزی و دیگر استان های صنعتی ایران باید بخش اتاق بازرگانی قوی تر عمل کنند.

جبلی افزود: شهرک های صنعتی بر حسب نیاز از مدت ها قبل در نقاط مختلف کشورشکل گرفته اما در کنار فعالیت صنایع بروز مشکلاتی برای این واحدها که بعضا تکراری نیز است باید از طریق هم افزایی با مجموعه هایی مانند اتاق بازرگانی پیگیری شود.

دبیرکل اتاق بازرگانی استان البرز تاکید کرد که با تمامی امکانات در راستای حل مشکلات شهرکهای صنعتی استان البرز تلاش خواهیم کرد و از پیشنهادات صاحبان صنایع برای رسیدن به عملکرد بهتر استفاده می کنیم.

در ادامه احمدغلامی مدیرعامل شهرک صنعتی سپهر نظرآباد نیز با بیان اینکه بخشی از مشکلات واحدهای صنعتی مشترک و بخشی دیگر نیز خاص همان شهرک است، عنوان کرد: خیلی از شهرک های صنعتی به ویژه غیردولتی ها اول شکل گرفته و بعدها ساماندهی شده است و این موجب شده که جنس مشکلات این شهرک ها متفاوت از یکدیگر باشد.

وی با این توضیح که اتاق بازرگانی یکسری ظرفیت های قانونی از جمله شورای گفتگو را برای احصاء و بررسی مشکلات واحدهای صنعتی در اختیار دارد، افزود: در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان مسائلی در خصوص تامین زیرساخت های شهرک های صنعتی استان مطرح شده که جزو تکالیف دستگاه های اجرایی طبق قوانین توسعه است و باید بطور ویژه پیگیری شود تا خدمات اولیه مانند آب ، برق و گاز را به شهرکهای صنعتی ارائه دهند.

محمدرضا سمیعی مدیرعامل شهرک صنعتی سیمین دشت نیز در این نشست بیان کرد: تامین زیرساخت ها از جمله احداث تصفیه خانه در شهرک های صنعتی امری مهم است، از طرفی نیاز است بخشی از ارزش افزوده ای که فعالان یک شهرک صنعتی پرداخت می کنند، در همان شهرک هزینه شود تا به توسعه زیرساخت ها در آن ناحیه صنعتی دست یابیم.

وی در خصوص تلاش برای رفع مشکلات غیرفیزیکی واحدهای صنعتی از برگزاری نمایشگاه توانمندی های تولیدی- صادراتی استان توسط اتاق بازرگانی البرز سخن گفت و افزود: اگر اتاق بازرگانی در خصوص ارائه توانمندی های استان به دیگر نقاط ایران و حتی خارج از کشور در قالب تشکیل سایت، یک کارگروه و یا برگزاری نمایشگاه دائمی نیز اقدام کند، کار مهمی صورت گرفته است.

در بخش دیگری از این نشست، رضا گل محمدی مدیرعامل شهرک صنعتی بهارستان استان البرز از ضعف زیرساخت ها در این نواحی سخن گفت و افزود: قرار بود دولت تا درب شهرک های صنعتی زیرساخت ها را فراهم کند اما به عنوان نمونه هنوز برای راه دسترسی مناسب به شهرک بهارستان اقدام مناسبی صورت نگرفته و پاسکاری میان شهرداری کرج و کمالشهر برای انجام این وظیفه را شاهد هستیم، این در حالی است که بابت انجام آن در قالب ارزش افزوده مبالغی از فعالان صنعتی مستقر در شهرک صنعتی بهارستان اخذ شده است.

وی در ادامه فراهم کردن تسهیلات لازم برای حل مسائل پیش رو در مراودات تجاری را خواستار شد و گفت: اتاق بازرگانی می تواند برای حل این مسائل در کشورهای مبدا و مقصد مراودات تجاری کمک کند، همچنین در خصوص حضور در نمایشگاه های خارجی می تواند نقش موثری داشته باشد.

در این نشست مرتضی چنگیزی مدیرعامل شهرک صنعتی زیبادشت نیزعمده مشکلات شهرک های صنعتی را تامین زیرساخت ها برشمرد و توضیح داد: در کنار این موارد درخواست داریم تا یک قطعه زمین با متراژ مناسب در قالب فضایی نمایشگاهی تخصیصی داده شود و هر کدام از صنعتگران در آنجا فضایی برای ارائه نمونه کارهای خود داشته باشند و از طرفی فرصت انعقاد قراردادها برای تولیدکنندگان استان نیز در همانجا فراهم شود.

به گفته چنگیزی بخش های تیلیغات، برندینگ، اخذ مجوزها وتعامل نظام بانکی با صنعت در البرزهنوز دارای ضعف است و این در حالی است که البرز یک هولدینگ خوب صادراتی برای کشورمان است.

در بخش دیگری از نشست هم اندیشی مدیران عامل شهرک های صنعتی استان البرز، غلامرضا لله گانی نیز با بیان اینکه شهرک صنعتی کوثر آب ندارد و قول های مساعد زیادی در این خصوص از سوی مسئولان داده شده اما هنوز تحقق نیافته است، گفت:در فاز توسعه ای شهرک صنعتی کوثر قرار است درعرصه ای ۱۵۶ هکتاری کارخانه های زیادی فعال شود اما متاسفانه زیرساخت های لازم از جمله آب و گاز هنوز در آنجا فراهم نشده است.

رئیس هیات مدیره شهرک صنعتی کوثر استان البرز با اشاره به اینکه در ابتدای سال جاری بحث بخشودگی و معافیت های مالیاتی به دنبال رفع مصوبه شعاع ۱۲۰ کیلومتری برای صنایع مستقر در شهرستان اشتهارد مطرح و عملیاتی شد اما هنوز نواقصی دارد، توضیح داد: این مصوبه شامل حال همه سرمایه گذاران نمی شود، این معافیت ها تنها شامل افرادی می شود که از تاریخ یکم اردیبهشت ماه امسال و بعد از ابلاغ مصوبه اقدام به سرمایه گذاری کرده باشند و این موجب عقب نشینی خیلی از سرمایه گذاران است.

در ادامه این نشست، میثم نیک نژادی مدیرعامل شهرک صنعتی ماهدشت نیز بیان کرد: هنوز در البرز هویت بخشی استانی به خوبی صورت نگرفته و تعصب منطقه ای برای شکوفایی قابلیت های بخش های صنعتی یا گردشگری آن شکل نگرفته است.

وی با این توضیح که بسیاری از فعالان اقتصادی البرز هنوز به این استان تعلق خاطر ندارند و امور مالیاتی و کارهای بانکی آنها در پایتخت انجام می شود، افزود: از سویی دیگر قوانین ناقص بانک ها و زور و اجبار از سوی سیستم های بانکی مشکلات زیادی را برای صاحبان صنایع ایجاد کرده  که امید است اتاق بازرگانی به عنوان یک اهرم موثر، کمک موثری در حل این مسائل باشد.

نیک نژادی با اشاره به اینکه حسن بزرگ شهرک های صنعتی در البرز افزایش سطح سرمایه گذاری و سرمایه پذیری در استان و توسعه اشتغال است، بیان کرد: اما باید مسائل و مشکلات شهرکهای صنعتی در سطح استانی از طریق جلساتی مانند شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و در سطح ملی نیز از سوی نمایندگان استان در مجلس و در سطح ملی پیگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست