رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان مطرح کرد: جایگاه مناسب البرز در واردات سالانه ۴۵ میلیون دلاری میوه و سبزی به عمان

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان: صادرکنندگان حوزه کشاورزی البرز سهم بالایی در واردات سالانه ۴۵ میلیون دلاری میوه و سبزیجات به این کشور دارند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز، محسن ضرابی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان در جلسه هم‌اندیشی که به منظور هماهنگی و نحوه حضور در نمایشگاه های اگروفود عمان و گلفود دبی در اتاق البرز برگزار شد، بیان کرد: هدف از برگزاری این جلسه ترسیم تصویر شفاف از عمان به منظور آشنایی فعالان اقتصادی ایران با توانمندی‌ها، زیرساخت‌ها و تسهیلات ایجاد شده در آنجا است‌ تا با برنامه به کشور مقصد سفر کنند.

وی افزود: عمان کشوری با جمعیت ۴.۵ میلیون نفر است که ۴۰درصد از ساکنان آن را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهد و تورم ۱.۵ درصدی را در سال ۲۰۲۱ تجربا کرد‌ و دارای سومین پول قدرتمند دنیا است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان عنوان کرد: دولت عمان نه تنها در دوران دفاع مقدس بلکه در روزهای سخت تحریمی و مذاکرات برجام در کنار کشورمان حضور داشت‌.

وی با بیان اینکه بنادر مجهز، مناطق آزاد و شهرک‌های صنعتی با زیر ساخت‌های مناسب از جمله ظرفیت‌های عمان است، گفت: بررسی حجم کل مراودات اقتصادی میان این ایران و عمان تا قبل از سال ۹۲ نشان می‌دهد که این میزان ۱۷۰ تا ۲۲۰ میلیون دلار بوده است.

ضرابی ادامه داد: در سال ۹۴ اتاق مشترک ایران و عمان و اتاق بازرگانی این کشور تفاهم‌نامه‌هایی را به امضاء رساندند که در راستای آن اولین خط کشتیرانی میان بندرعباس و بندر صحار راه‌اندازی شد و این بندر مخصوص ورود کالاهای ایرانی است، اکنون تعداد این خطوط به ۴ مورد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه خطوط هوایی مناسب میان ایران و عمان برقرار است، افزود: در حال حاضر میان کیش ، بندرعباس، لار، چابهار، تهران، مشهد و یا رشت در ایران با مسقط در عمان خط مستقیم هوایی فعال است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان توضیح داد: خارجی‌ها از جمله فعالان اقتصادی ایران برای ثبت شرکت در عمان با ۱۰۰درصد سهام می‌توانند این کار را انجام داده و مجوز کار دریافت کنند.

وی با این توضیح که سال گذشته رکوردی در میزان روابط اقتصادی میان‌ ایران و عمان ثبت شد به گونه‌ای که رقم صادرات ما به این کشور به ۷۱۶ میلیون دلار رسید و این میزان در ۶ ماهه نخست امسال برابر ۵۴۱ میلیون دلار ثبت شد که ۲۷۷ میلیون دلار در مدت مشابه سال قبل بوده است.

ضرابی در ادامه گفت: در حال حاضر واردات کشور عمان ۳۱ میلیارد دلار است که سهم ما از این مهم ۲.۴درصد بوده است و امیدواریم تا پایان سال جاری به رقم ۳.۶ درصد برسد.

وی توضیح داد: در ۳۱ قلم اول واردات عمان که عمده آن مواد غذایی، میوه و محصولات کشاورزی است، صادرکنندگان البرزی سهم بالایی در واردات ۴۵ میلیون دلاری میوه و سبزیجات به این کشور دارند، در حوزه مواد پلاستیکی و تجهیزات پزشکی نیز در بخش صادرات به این کشور جایگاه خوبی داریم.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان عنوان کرد: به دنبال عارضه‌یابی و تسهیل نقل و انتقالات مالی به کشور عمان هستیم.

وی با بیان اینکه در کشور عمان نمایشگاه‌های تخصصی زیادی برگزار می‌شود، گفت: یکی از این نمایشگاه‌ها اگروفود است، در آنجا در رقابت با سایر تولیدکنندگان در کنار سنجش رقابت‌پذیری جایگاه بازار خود را به دست می‌آوریم و عمانی‌ها باید کشور ما را بیشتر بشناسند.

ضرابی در ادامه در خصوص صادرات محصولات ایرانی از مبدا عمان به دیگر کشورها نیز تشریح کرد: عمان با ۱۶ کشور عربی-آفریقایی، آمریکا، سنگاپور و ۴ کشور اروپایی قرارداد FTA دارد و اگر کالای ایرانی از طریق عمان به آن کشورها صادر شود، تعرفه گمرکی آن صفر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست