رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران مطرح کرد: ضرورت حضور فعالان بخش خصوصی کشاورزی در حوزه مرتبط به کشت های قراردادی

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران گفت: حضور فعالان بخش خصوصی کشاورزی در حوزه مرتبط به کشت های قراردادی ضرورت دارد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، محسن امینی در پنجمین جلسه دوره دوم کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران که با حضور مدیرکل صادرات محصولات کشاورزی سازمان توسعه تجارت، مدیرکل دفتر ارزش گمرک ایران، نماینده اداره کل صادرات وزارت جهاد کشاورزی و اعضای کمیسیون مربوطه برگزار شد، اظهار کرد: هفته گذشته در جلسه ای با موضوع لیزینگ کشاورزی، مسئله پرداخت تسهیلات سرمایه و تضامین لازم که از سوی وزیر جهاد کشاورزی نیز مورد توجه بوده است، بررسی و در نتیجه آن مقرر شد که اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در رابطه با لیزینگ کشاورزی نظرات خود را اعلام کنند.

وی با اشاره به قول مساعد وزیر جهاد در خصوص طرح نظرات اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در جلسات تخصصی این وزارتخانه گفت: انتظار داریم که نگاهی جنرال به این مسئله صورت گیرد و بیان دیدگاه ها، نقطه نظرات و تصمیم گیری ها از سطوح منطقه ای و استانی به ملی برسد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: در بحث پرداخت تسهیلات در زمینه استفاده از لیزینگ در کشاورزی خواستار لحاظ دوسال دوره مشارکت، ۶ ماه تنفس، ۵ سال اقساط و بهره تک رقمی و پذیرش کالای تحت کلید به عنوان وثیقه شدیم.

وی با اشاره به طرح یک پیشنهاد دیگر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران به وزارت جهاد در بحث بررسی طرح های لیزینگ عنوان کرد: دوره بررسی طرح ها باید بسیار کوتاه تر از پایش این موارد توسط بانکها باشد، از طرفی انتظار می رود که نگاه ویژه ای به ابرپروژه ها شود؛ زیرا این پروژه ها پیشران بوده و با اشتغال زایی بالا نقش مهمی در معیشت جامعه و اقتصاد ملی دارند.

امینی در مورد موضوع کشت های قراردادی میان کشاورزان و کارخانه های تولیدی که می تواند کمی از نگرانی کشاورزان بابت هزینه های تولید یا فروش محصول بکاهد، توضیح داد: در این رابطه کرسی تشکیل شده است و افرادی که تمایل به حضور فعال در این عرصه داشته باشند، مراتب را به ما اطلاع دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه در هیات امنای مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران یک صندلی نیز به کمیسیون کشاورزی اختصاص داده شد، افزود: با نظر کمیسیون کشاورزی اتاق ایران، امیر شهریاری به نمایندگی از اعضاء کمیسیون برای حضور در جلسات این دوره هیات امنای مربوطه معرفی شده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران گفت: وزارت جهاد کشاورزی در بودجه سال ۱۴۰۱ موظف به فروش ۳۰ هزار میلیارد تومان از اموال مازاد وزارتخانه شده است و درآمد حاصل از آن باید در جهت توسعه و مکانیزاسیون بخش کشاورزی هزینه شود، البته بخشی از درآمد حاصل از این فروش می تواند به لیزینگ تخصیص داده شود؛ در بحث فروش این اموال نیز به جزء بانک راه حل مناسب دیگر ارائه آن در بورس کالا است، پیشنهاد دیگر استفاده از پتانسیل لیزینگ در سطح خرید کلان است.

وی با اشاره به نشستی که در حضور دکتر محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد اثرگذاری عوامل انرژی روی قیمت تمام شده کالا برگزار شد، گفت: در این رابطه اگر کمیسیون کشاورزی اتاق درخواست هایی دارد، باید پیشنهاد و راهکار لازم آن را نیز بر اساس محاسبات و اعداد و ارقام ارائه دهیم و به یک مدل و الگوی مناسب برسیم، به عنوان نمونه در خصوص هزینه های آب و گاز و برق باید بگوییم هرکدام چند درصد از قیمت تمام شده در این صنعت را پوشش می دهد‌.

امینی در بخش دیگری با اشاره به قوانین و بخشنامه های وضع شده دولتی که صادرکنندگان حوزه کشاورزی را بلاتکلیف کرده و نمی دانند در بازارهای صادراتی چه ساز و کاری رو باید انتخاب کنند، گفت: در این زمینه وقتی که پرونده ای مورد تایید طرفین معاملات تجاری قرار می گیرد، در واقع تعهد صادراتی ایجاد خواهد شد و اگر صادرکننده به آن عمل نکند مشمول اجرای حکم در ایران و محاکم بین المللی است و یا ممنوعیت ورود به کشورهای تعیین شده لحاظ می شود.

وی در مورد ارزش های گمرکی و برگرداندن ارز حاصل از صادرات عنوان کرد: امروز بحث تعهد صادراتی برای فعالان حوزه کشاورزی اهمیت بالایی دارد، تقاضا داریم که در این مورد بازنگری شود، ما به دنبال نگاه عادلانه در بازار بین المللی در بحث ارزش کالای وارداتی و صادراتی هستیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران افزود: انتظار ما این است که بازنگری لازم صورت گیرد تا در نتیجه آن وقتی کالایی توسط فعالان حوزه کشاورزی صادر می شود، ارز آن باز گردد و یا در قالب تهاتر به ازای آن واردات انجام شود.

وی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده در رابطه با تشکیل کمیته های تولیدات دامی، تولیدات گیاهی و صنایع تبدیلی عنوان کرد: باید خوراک اولیه برای برگزاری جلسات این کمیته ها را ارائه دهیم تا به طور منظم و پیوسته جلسات آن برگزار شود، هدف مهم انجام کار تخصصی در کمیته های مذکور است، از سویی لازم است که ریاست و اعضای هر کمیته را هم مشخص کنیم.

امینی از اعضای کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران درخواست کرد که برای جلسه آتی کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی در محل وزارتخانه متبوع با موضوع درخواست وضع تعرفه برای صادرات سیب زمینی، بازنگری ذرت وارداتی از طریق صنعت، اصلاح و افزایش نرخ دستمزد تصفیه شکرخام به شکرسفید، تعیین قیمت تمام شده تخم مرغ نطفه دار وارداتی، بررسی قیمت پایه وارداتی کودهای شیمیایی فسفاته و ازت و همچنین قیمت گذاری مرغ گرید بندی شده نقطه نظرات لازم را عنوان کنند تا جلسه مورد نظر مطرح شود.

به گفته امینی در حاشیه این نشست؛ محمود بازاری مدیر کل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت نیز بیان کرد: تولیدکنندگان با تسهیلاتی که گمرک برای آنها لحاظ کرده است، می توانند با استفاده از قانون ورود موقت کالا، مواردی مانند ذرت، گندم و نهاده های دامی وارداتی را در کارخانه های خود به مرحله فرآوری رسانده و در نهایت محصول تولید کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست