در کمیته تخصصی ارتباط صنعت با دانشگاه مطرح شد: موضوع پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی بر اساس نیاز صنعت تعیین شود

در کمیته تخصصی ارتباط صنعت با دانشگاه ضمن تاکید بر اهمیت پیشبرد پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاهی در راستای تقویت صنایع بر تعیین موضوع پایان‌نامه‌ها ، رساله‌ها و پژوهش‌های رشته‌های علوم پزشکی مرتبط با صنعت بر اساس نیازهای این بخش تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، داود داودی معاون اجرایی و امور داخلی اتاق بازرگانی البرز با بیان اینکه در راستای تعامل صنعت با دانشگاه در اتاق البرز برنامه‌های مختلفی از جمله برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها پیش برده شده است، افزود: در بحث صادرات شاخصه‌ها و متغیرهای زیادی اثرگذار است که این موارد نمی‌تواند به تنهایی در کمیته تخصصی ارتباط دانشگاه با صنعت بررسی شود.

وی با اشاره به اهمیت شناسایی نیازهای حوزه صنعت البرز در قالب اعلام یک فراخوان به واحدهای تولیدی گفت: در این رابطه اتاق بازرگانی جامعه هدف مشخصی دارد، اما دانشگاه علوم پزشکی استان نیز به واسطه نوع پروانه‌ها، مجوزات و سیستم‌های نظارتی بانک اطلاعاتی مناسبی در این مورد دارد.

معاون اجرایی و امور داخلی اتاق بازرگانی البرز ادامه داد: در بحث کمک به بهبود تولیدات تجهیزات پزشکی، صنایع غذایی و یا دارویی به یقین می‌توان پایان‌نامه‌های محصولات محور را پیش برد، در این رابطه مجموعه‌های دارای بخش آرندی یا شرکت های کوچک و متوسط بسیار موثر هستند.

داودی با بیان اینکه اتاق بازرگانی البرز تاکنون برگزاری دو دوره جشنواره ملی امیرکبیر را میزبانی کرده است، گفت: در این جشنواره که با همکاری بنیاد نخبگان و جهاد دانشگاهی استان برگزار شد، پایان‌نامه‌های کارفرما محور به دبیرخانه جشنواره ارسال و ارزیابی شد.

وی توضیح داد: در صورت انعقاد تفاهم‌نامه میان اتاق بازرگانی البرز و دانشگاه علوم پزشکی استان در خصوص مواردی مانند ارائه خدمات خاص به تولیدکنندگان آرایشی، بهداشتی و یا صنایع غذایی باید فایل‌های اطلاعاتی کاملی در مورد فعالان این عرصه در دسترس باشد‌، هدف مهم این است که از ظرفیت‌های موجود برای کمک به صنایع استفاده کنیم.

به گفته داودی در قالب برنامه‌های آموزشی سلامت محور می‌توان دوره‌هایی را برای صنایع فعال در این بخش برگزار کرد.

در ادامه محمدباقر رضوی تقوی رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن گوشت و فرآورده‌های پروتئینی استان البرز و عضو این کمیته با اشاره به اهمیت ترسیم نقشه راه گفت: در ادامه نیاز است که برای اجرای اولویت‌های تعیین شده در این مسیر برنامه‌ریزی شود.

وی با این توضیح که بعد از چند سال قرار است کار مهمی در راستای تعامل صنعت با دانشگاه در استان البرز اجرایی شود، افزود: هدف این است که برنامه‌هایی پیاده‌سازی شود که در نتیچه آن بخش‌های تولیدی و دانشگاهی هر دو منتفع شوند.

وی افزود: در بخش تقویت صادرات کالا از استان کارهای مهمی باید اجرایی شود، زیرا به عنوان نمونه سهم ایران از واردات محصولات صنایع غذایی به عمان تنها ۲درصد بوده و نیاز است که با اقداماتی مانند بهبود کیفیت و افزایش توان رقابت‌پذیری محصولات از چنین فرصت‌هایی بیشتر استفاده کنیم.

 سجاد شایسته رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی البرز نیز در این نشست گفت: دانشگاه علوم پزشکی می تواند در راستای تعاملات میان صنعت با دانشگاه حوزه‌های علمی و مباحث تحقیقاتی در بخش صنایع غذایی و دارویی را به اتاق بازرگانی البرز معرفی کند تا از طریق این مجموعه در اختیار صاحبان صنعت قرار داده شود.

وی ادامه داد: دانشکده داروسازی البرز کارآفرین است و کارهای پژوهشی و تحقیقی مهمی در راستای تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه دارد، هدف مهم ما این است که دانشجویان با بررسی نیازهای بخش‌های تولیدی استان به سمت پایان‌نامه‌های محصول محور سوق داده شوند.

وی عنوان کرد: در بخش صنایع آرایشی- بهداشتی و تجهیزات پزشکی نیز ارتباطات اثرگذاری می‌تواند میان دانشگاه و صنعت شکل گیرد، اتاق بازرگانی به عنوان حلقه ارتباطی این راهکارهای موثر را ارائه می دهد، یکی از این موارد معرفی نیازهای صنعت البرز به منظور انتخاب آن برای موضوع پایان‌نامه‌ها، تحقیقات و  پژوهش‌های دانشگاهی است.

اما در بخش دیگری از این نشست زهرا طیبی میانه رئیس مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی البرز عنوان کرد: در حوزه تعامل صنعت با دانشگاه باید خلاء‌ها و نیازها در این مورد از جمله چالش‌های حوزه صادرات و واردات دارو را شناسایی کرده و در مورد آن تحقیفات جامع انجام شود.

وی با بیان اینکه در صنایع مرتبط به دانشگاه علوم پزشکی مانند صنایع غذایی، دارویی و یا تجهیزات پزشکی توجه به بحث سلامت انسان در تولید محصول اهمیت بالایی دارد، گفت: پیشنهاد می‌شود که بر این اساس در چند محور مشخص کار کرده و طرح‌ها و پایان‌نامه های دانشگاهی بر اساس اولویت‌های پژوهشی مورد نیاز صنعت پیش برده شود، به عنوان نمونه روی تولید داروهای صادرات محور کار شود.

وی در ادامه گفت: نیاز است که بعد از تعیین اولویت‌های پژوهشی بر اساس نیاز صنعت استان کارگروهی به منظور پیشبرد این برنامه‌ها شروع به کار کند.

هادی پورجعفر مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی البرزگفت: کمیته‌ای برای بروزرسانی اولویت پروژه‌های پژوهشی دانشگاهی در راستای تعامل با صنعت با حضور دستگاه‌های مرتبط با صنعت از جمله اتاق بازرگانی البرز تشکیل می شود‌.

وی افزود: تمرکز بر صنایع غذایی استان و پیشبرد طرح‌های پژوهشی در راستای بهبود کیفیت این محصولات و تقویت صادرات در این بخش اهمیت بالایی دارد.

این مقام مسئول بر تشکیل کمیته‌های تخصصی در حوزه های مورد مشارکت در راستای تعامل صنعت با دانشگاه تاکید کرد و گفت: نیاز است از فعالان حوزه‌هایی مانند صنایع غذایی در این کمیته‌ها حضور داشته باشند تا ضمن ریشه‌یابی مشکلات برای حل آن راه کارهای پیشنهادی ارائه شود.

وی توضیح داد: نیاز است در مباحث پژوهشی با اخذ مشاوره از حوزه غذا و دارو به منظور انجام طرح‌های نوآورانه در تولید محصولات جدید و بهبود کیفیت‌ها مطابق با استانداردهای جهانی تعاملات بیشتری برقرار شود‌.

افشین افشار مدیر ارزیابی و نظارت بر فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به اهمیت شناسایی نیازهای صنعت توسط دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: در این رابطه با حدود ۳۰ کارخانه مواد غذایی مکاتباتی انجام شده است تا در قالب آن نیازهای صنعتی را اعلام کنند.

وی بیان کرد: در البرز بیش از۹۰۰ کارخانه و کارگاه در حوزه صنایع غذایی وجود دارد که از این میان حدود ۲۰۰ مورد غیرفعال است و برای بازگشت مجدد آنها به چرخه تولید نیز اقداماتی باید انجام شود.

افشار با تاکید بر اهمیت کار بر روی پروژه‌های صادرات محور عنوان کرد: با شناسایی نیازهای صنعت استان به پروژه های تحقیقاتی خاص در دانشگاه‌ها و از سویی ارائه پیشنهاد تولید برخی محصولات به صاحبان صنعت می‌توانیم مواردی مانند افزایش سهم صادراتی استان در بازارهای خارجی را محقق کنیم.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی برای اجرایی کردن اقدامات لازم در راستای گسترش تعامل صنعت با دانشگاه آماده عقد تفاهم نامه با اتاق بازرگانی البرز است.

این مقام مسئول افزود: تفاهم‌نامه سه ساله میان مرکز تحقیقات حلال کشور و معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی البرز منعقد و در راستای آن دوره‌های آموزشی برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست