جهش صادراتی البرز از طریق فرودگاه پیام

رییس و جمعی از اعضای هیات نمایندگان اتاق البرز ، صبح روز شنبه ۲۱ تیرماه ۱۳۹۹ از منطقه ویژه پیام بازدید و با مسوولان شرکت خدمات هوایی دیدار کردند.
به گزارش روابط عمومی اتاق البرز، پرهام رضایی رییس اتاق البرز در این دیدار با اشاره به نزدیکی منطقه ویژه پیام با پایتخت گفت: با توجه به فعالیت ۳۵۰۰ واحد صنعتی مستقر در استان البرز، می توان از ظرفیت های منطقه پیام، استفاده بیشتری کرد.
وی افزود: تمرکز بر صادرات و توسعه بازار بین الملی محصولات تولیدی استان البرز، یکی از مهم ترین برنامه های اتاق البرز است. زیرا با توجه به کوچک شدن بازار مصرف استانی و ملی، از طریق جهش صادراتی می توان ظرفیت های تولیدی استان را به طور کامل شکوفا کرد.
رییس اتاق البرز با اشاره به جایگاه اتاق های بازرگانی به عنوان مشاور قوای سه گانه گفت: می کوشیم تا از طریق همفکری موثر اعضا در قالب تشکل ها، کمیسیون های تخصصی، کارگروه ها و …، در جهت رفع مشکلات فضای کسب و کار، بهترین راه حل ها را به دستگاه های اجرایی استان ارایه کنیم.
رضایی ادامه داد: تشویق سرمایه گذاران داخی و خارجی به فعالیت های مشترک، می تواند افزایش پروژه های تولیدی موفق در استان را به همراه داشته باشد و اتاق در حمایت از سرمایه گذاری، از تمام ظرفیت های خود بهره خواهد گرفت.
وی همچنین با تاکید بر نقش صنعت نمایشگاهی در رشد صنعتی و تسهیل فرایندهای تجاری گفت: قصد داریم مطابق برنامه ریزی صورت گرفته، فاز نخست نمایشگاه بین المللی البرز را تا پایان سال جاری و با احداث ۴ هزار متر فضای سرپوشیده احداث کنیم و امیدواریم دستگاه های اجرایی مرتبط، پشتیبانی لازم را از این اقدام به عمل آورند. بویژه از مسوولان اداره کل راه و شهرسازی انتظار داریم مسایل مربوط به اسناد مالکیت زمین و رضایت معارض ها را زودتر به نتیجه برسانند.

تاکید مدیرعامل خدمات هوایی پیام بر جایگاه بخش خصوصی
نادر ثناگو مطلق مدیرعامل شرکت خدمات هوایی  و منطقه ویژه پیام نیز در این نشست، با اشاره به جایگاه بخش خصوصی در توسعه اقتصادی کشور گفت: همکاری دو سویه اتاق البرز و منطقه ویژه پیام، می تواند بسیار موثر باشد. بویژه آن که با حضور نیروهای جوان و با نشاط در جایگاه رییس و عضو هیات رییسه اتاق، شاهد ظهور انرژی های جدیدی هستیم.
وی با اذعان به جایگاه استان البرز در نقشه توسعه اقتصاد کشور گفت: ظرفیت های بالقوه زیادی برای توسعه صنعت، معدن، بازرگانی و کشاورزی البرز وجود دارد که با همکاری مشترک نهادهای ذی ربط، شاهد جهش در همه این بخش ها خواهیم بود.
ثناگو عملکرد سال گذشته سرمایه گذاری در منطقه ویژه پیام را بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان دانست و گفت: در سال گذشته اشتغال افراد بیمه شده در منطقه، ۵ برابر عملکرد سال ۱۳۹۷ بود.
مدیرعامل شرکت خدمات هوایی پیام، تمرکز سرمایه گذاری در منطقه ویژه پیام را در حوزه صنایع آی.تی و آی.سی.تی دانست و افزود: خوشه صنایع دیجیتال در منطقه ویژه پیام شکل گرفته است و این منطقه، در بخش هایی مانند فضای ابری و قطعات کامپیوتری، به مرجع اصلی کشور تبدیل شده است.
ثناگو با اشاره به نقش اتاق بازرگانی در اصلاح قوانین و مقررات گفت: اتاق نقش موثری در رفع موانع کسب و کار و بهبود شرایط فعالیت های اقتصادی دارد. امیدواریم به واسطه تعاملی که شرکت های مستقر در منطقه ویژه پیام با اتاق خواهند داشت، مشکلات محیط کسب و کارشان به صورت ریشه ای حل و فصل شود.
وی فرودگاه پیام را فرصت مناسبی برای توسعه صادرات غیرنفتی استان دانست و گفت: صادرکنندگان به کشورهای همسایه، می توانند از ظرفیت های فرودگاه پیام برای توسعه کسب و کار خود بهره گیری کنند. البته موانعی برای صادرکنندگان وجود دارد که اتاق می تواند رفع آنها را از سایر دستگاه های اجرایی، مطالبه کند و ما نیز گرچه زیرمجموعه دولت و وزارت ارتباطات هستیم؛ اما خود را در کنار بخش خصوصی می بینیم.
وی افزود: توسعه ارتباط با خریداران خارجی محصولات ایران، نیازمند شکل گیری شرکت های حرفه ای مدیریت صادرات است تا کیفیت و زمان بندی ارسال کالا مطابق نیاز خریدار باشد و همچنین از پدیده رقابت مخرب و کاهش نامتعارف قیمت جلوگیری شود.
ثناگو با اظهار خشنودی از پیگیری های اتاق در خصوص احداث نمایشگاه بین المللی البرز، راه اندازی و آغاز به کار این نمایشگاه را یک اتفاق خوب برای اقتصاد استان البرز دانست و در عین حال اظهار امیدواری کرد که مسایل مربوط به این نمایشگاه، در نشست های کارشناسی حل و فصل شود.

البرز، قطب حافظه ابری کشور
غلامرضا حمیدی معاون شرکت خدمات هوایی پیام نیز در این نشست با اشاره به حضور ۲۱۳ سرمایه گذار در منطقه ویژه پیام گفت: از این تعداد تا کنون ۶۹ شرکت پروانه بهره برداری را اخذ کردند. منطقه ویژه پیام بر صنایع ICT تمرکز دارد و به همین دلیل، ۸۳ سرمایه گذار در این بخش فعال هستند.
وی منطقه پیام را قطب دیتاسنتر کشور دانست و گفت: سهم موثری از حافظه ابری کشور در منطقه پیام متمرکز شده و شرکت های بزرگی در این زمینه در منطقه ویژه پیام فعالیت می کنند.

تسهیل فرایندهای گمرکی در پیام
در ادامه این نشست، یداله مالمیر نایب رییس اتاق البرز با اشاره به روان بودن فعالیت های گمرکی در منطقه ویژه پیام گفت: خوشبختانه مسوولان گمرک پیام، از اختیارات قانونی خود برای تسهیل و سرعت بخشی به فرایندهای کاری به خوبی استفاده می کنند و از نتایج تعامل اتاق البرز و گمرک منطقه ویژه راضی هستیم.
وی اظهار امیدواری کرد که با فعال تر شدن کارخانه های ساخت ماشین آلات صنعتی، نیاز صنایع کشور به تجهیزات وارداتی کاهش یابد. به گفته مالمیر، اعتماد مدیران کارخانه های صنعتی کشور به توانایی های داخلی، می تواند روند بومی سازی ماشین آلات صنعتی را تسریع بخشد. همانطور که در صنایع نساجی این اتفاق رخ داد.
نایب رییس اتاق البرز، راهکار توسعه صادرات محصولات تولیدی استان البرز را حمایت از صادرکنندگان شاخص دانست و کفت: اگر ۲۰ صادرکننده حرفه ای در استان فعال شوند و شرایط کاری شان مساعد باشد، می توانند برای همه تولیدکنندگان کیفیت گرای استان، بازار صادراتی مناسبی را فراهم کنند.

صادرات گلیم و سفال البرز
در ادامه این نشست، شادی حاضری عضو هیات رییسه و رییس کمیسیون گردشگری اتاق البرز، با اشاره به ظرفیت های بسیار مهم صنعت گردشگری و صنایع دستی، خواهان توجه جدی تر منطقه ویژه پیام به این ظرفیت ها شد و گفت: استان البرز در زمینه تولید گلیم و سفال صادراتی، از پتانسیل خوبی برخوردار است که می تواند رشد بیشتری را هم تجربه کند.
خانم حاضری با توجه به تاکید مدیرعامل شرکت خدمات هوایی پیام در خصوص نگاه مثبت برای حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی استان بویژه در راستای توسعه صادرات، اظهار امیدواری کرد که برنامه پیشنهادی مناسبی در این زمینه توسط کمیسیون گردشگری اتاق البرز تدوین و به مدیران منطقه ویژه پیام ارایه شود.

امکان پروازهای باری منظم از فرودگاه پیام
ارسلان ذاکری افشار عضو هیات مدیره شرکت خدمات هوایی پیام نیز با اشاره به فعالیت سرمایه گذارانی از کشورهای ایتالیا، ترکیه، آذربایجان و … در این منطقه اقتصادی گفت: در صورتی که تبادل تجاری مستقیم بین فعالان اقتصادی استان البرز و کشورهای دور و نزدیک افزایش یافته و مای به استفاده از ظرفیت های فرودگاه پیام باشند، آمادگی راه اندازی خطور هوایی حمل بار منظم بین ایران با کشورهای امارات متحده عربی و چین، وجود دارد.

معرفی فرصت های سرمایه گذاری منطقه پیام در اتاق البرز
شاهین ظهوری عضو هیات نمایندگان اتاق البرز نیز با اشاره به مزیت های متعددی که برای فعالیت تولیدی در منطقه ویژه پیام وجود دارد اظهار داشت: اتاق آمادگی دارد فرصت های سرمایه گذاری منطقه ویژه پیام را در نشست مشترک کمیسیون های تخصصی اتاق و با کمک کارشناسان منطقه ویژه معرفی کند.

رفع مشکل زمین نمایشگاه بین المللی البرز
مسعود قاسمی دبیر اتاق البرز در این دیدار با اشاره به مشکلاتی که در زمینه اسناد زمین نمایشگاه بین المللی البرز وجود دارد، خواهان همکاری شرکت خدمات هوایی پیام در این زمینه شد. بر این اساس مقرر شد موضوع از طریق تعامل مثبت طرفین، حل و فصل شود.
وی با اشاره به این که بخش مهی از صادرات محصولات تولیدی البرز از طریق گمرکات فرودگاه امام و شهید رجایی بندرعباس صادر می شود، اظهار امیدواری کرد که با تعامل اتاق و فرودگاه پیام، شاهد تسهیل و افزایش صادرات محصولات البرز از طریق فرودگاه خود استان باشیم.
گفتنی است مسوولان اتاق البرز بر اساس هماهنگی های صورت گرفته با اتاق ایران، آمادگی خود را برای ثبت تشکل تخصصی صنایع آی.تی استان با مشارکت همه فعالان این بخش از جمله صنایع مستقر در منطقه ویژه پیام اعلام کردند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست