برنامه های کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در ۵ بخش مصوب شد/ سند راهبردی اتاق ایران در بخش کشاورزی اجرایی می شود

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران از تهیه و تصویب برنامه های این کمیسیون در ۵ بخش اولویتی مهم خبر داد و گفت: تمامی این سرفصل ها در نشستی با هیات رئیسه اتاق ایران به تصویب رسید که از مهترین این اولویت ها تصویب سند راهبردی اتاق بازرگانی ایران در بخش کشاورزی است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز، محسن امینی در نشست با هیات رئیسه اتاق ایران در تشریح اولویت ها و برنامه های کمیسیون کشاورزی وصنایع وابسته این مجموعه اظهار داشت: اولویت نخست تهیه، تصویب و اجرای سند راهبردی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در بخش کشاورزی است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت تصویب سند راهبردی اتاق ایران در بخش کشاورزی توسط مراجع ذیربط در اتاق بیان کرد: تهیه برنامه عمل سند راهبردی به عنوان نقشه راه کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران برای دور دوم نهمین دوره فعالیت این کمیسیون در دستور کار قرار داده شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران در این نشست که با حضور هیات رئیسه کمیسیون مربوطه همراه بود، افزود: از دیگر اهداف دنبال شده در قالب تهیه و اجرای سند راهبردی اتاق بازرگانی ایران در بخش کشاورزی، انجام اقدامات لازم برای گنجاندن اهداف و راهبردهای این سند در قوانین و مقررات کشور بویژه برنامه هفتم توسعه و بودجه های سالیانه است.

وی در ادامه کمک به توسعه سرمایه گذاری و بهبود تولیدات و بازار محصولات کشاورزی را به عنوان اولویت دوم برنامه های  کمیسیون کشاورزی اتاق ایران برشمرد و گفت: ایجاد هاب کشاورزی و غذا در ایران با محوریت کمیته ملی و همکاری اتاق بازرگانی بین المللی(ICC) از جمله کارهایی است که در راستای پیاده سازی اولویت دوم دنبال شده است.

امینی با تشریح اینکه حمایت و ظرفیت سازی از توسعه کشاورزی قراردادی از طریق تولید مدارک و مستندات فنی و حقوقی از دیگر برنامه های مدنظر برای توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و بهبود وضعیت بازار این تولیدات است، افزود: برگزاری کارگاه های توجیهی و انتقال تجربیات نیز از دیگر اهداف دنبال شده در این قالب است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به توسعه و تقویت میزهای تخصصی محصولات کشاورزی و انتقال و تشکیل دبیرخانه میزهای تخصصی در کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در سطح استانها و با همکاری سازمان توسعه تجارت بیان کرد: این موضوع هم جزو سرفصل های اولویت دوم برنامه های کمیسیون کشاورزی اتاق ایران است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران در ادامه با تاکید بر ضرورت شناسایی بازار کالاهای صادراتی کشاورزی ایران در خارج از کشور به عنوان یک اولویت مهم گفت: تسهیل و تشویق سرمایه گذاری در بخش کشاورزی از طریق اقداماتی نظیر مشارکت عمومی – خصوصی ، روشهای جدید تامین و تجهیز منابع مالی و اموری از این قبیل در دستور کار است.

وی با مهم بر شمردن پیگیری راه اندازی شبکه تخصصی حمل و نقل و نگهداری محصولات کشاورزی به عنوان بخشی از سرفصل های اولویت دوم اهداف و برنامه های کمیسیون کشاورزی اتاق ایران افزود: تشکیل صندوق حمایت از سرمایه گذاری بخش کشاورزی اتاق ایران با مشارکت صندوق سبز اقلیم (GCF) در جهت ترویج کسب و کار کشاورزی سبز (Green Agri-business) را پیاده سازی خواهیم کرد.

 امینی در توضیح سرفصل های تعریف شده در قالب اولویت سوم مورد توجه کمیسیون کشاورزی اتاق ایران بیان کرد: حمایت از تحقیق و توسعه و گسترش دسترسی به فناوریهای نوین کشاورزی بخشی از این برنامه ها است‌.

وی در ادامه عنوان کرد: ارزیابی نیازهای تخصصی تکنولوژی و تسهیل گری در انتقال تکنولوژی مورد نیاز کسب و کار کشاورزی از مراکز تولید فن آوری داخلی و خارجی نیز قسمتی دیگر از اهداف مدنظر در ذیل اولویت سوم اهداف کمیسیون کشاورزی اتاق ایران است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با مهم برشمردن شبکه سازی و حمایت از استارتاپ ها و شتاب دهنده های کسب و کار کشاورزی افزود: ایجاد مرکز بین المللی بازار دیجیتال محصولات کشاورزی و توسعه کسب و کار دیجیتال در بخش کشاورزی، حمایت از ایجاد و گسترش مراکز تحقیق و توسعه کشاورزی در بخش خصوصی نیز جزو موضوعاتی است که به عنوان اولویت سوم مدنظر قرار داده ایم.

وی عنوان کرد: برقراری ارتباط سیستماتیک با مراکز فناورانه علمی داخلی و خارجی مرتبط با بخش کشاورزی و کمیسیون های متناظر در اتاق سایر کشورها را نیز در این بخش دنبال می کنیم.

امینی در ادامه سرفصل چهارم اهداف و برنامه های کمیسیون کشاورزی اتاق ایران در این دوره فعالیتی را مدیریت پایدار منابع آب کشاورزی برشمرد و گفت: کمک به اصلاح الگوی کشت و فناوریهای تولید منطبق بر توان اکولوژیک و شرایط پایداری منابع آب مورد مدنظر است، در این بخش در راستای توسعه خدمات ارائه فناوری های نوین آب کشاورزی توسط بخش خصوصی نیز کار خواهیم کرد.

وی با اشاره به اهمیت پرداختن به مسئله ایجاد بانک آب و بازارهای محلی آب در قالب سرفصل های اولویت چهارم مورد نظر کمیسیون کشاورزی اتاق ایران بیان کرد: این اقدام که در راستای مدیریت منابع آبی مهم است را در کنار برنامه مشارکت و کمک به دولت جهت سیاست گذاری مناسب در تامین و مدیریت پایدار آب کشاورزی پیگیری می کنیم.

 رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق ایران در بخش دیگری در تشریح سرفصل های بخش پنجم برنامه ها و اولویت های اين کمیسیون گفت: جمع آوری آمار و اطلاعات بخش کشاورزی ، آسیب شناسی و ارائه راهکارهای استقرار نظام نوین آمار و اطلاعات کشاورزی در ایران و  تهیه گزارشهای تحلیلی بخش کشاورزی در این زمینه مدنظر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست